2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
اگر می‌خواهید موفق شوید این قوانین را رعایت کنید

اگر می‌خواهید موفق شوید این قوانین را رعایت کنید

در قدم اول، برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف مهم نیست بلکه داشتن اهداف مهم است.

دوات آنلاین-انسان‌ها در طول زندگی اهداف مختلفی برای خود خواهند داشت که دست یابی به آن اهداف باید جزو  اولویت‌های زندگی آنان باشد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «آرزو بر امت من، رحمت است.» (بحار الانوار، ج 77، ص 173). در این بین باید توجه داشت که در قدم اول، برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف مهم نیست بلکه داشتن اهداف مهم است.

 

همت‌تان را والا کنید

زمانی که تصمیم رسیدن به هدفی را می‌گیرید، ندایی از درون شما را تشویق به حرکت می‌کند و حتی اراده لازم برای انجام آن کار را به شما می‌دهد که به آن اعتماد به نفس می گویند. این همان نیرویی است که به دنبال آن هستیم و باید آن را به دست آوریم. انسان هایی که با درون خود ارتباط ندارند، همان هایی هستند که اعتماد به نفس ندارند، به همین دلیل اراده، شادابی و طراوت لازم را در زندگی ندارند و از آن لذت نمی برند. در پیشرفت و رسیدن به آرزوها این اعتماد به نفس است که افراد را در انجام بهتر کارها کمک می کند. داشتن تصمیمات جدید و تقویت عادت های خوب این تغییرات باعث می شود که در زندگی نتایج بهتری بگیرید. زندگی زمانی غیر قابل تحمل می شود که هدف نباشد و فرد همت رسیدن به هدف هایش را نداشته باشد. امام علی(ع) در همین باره می‌فرمایند: « هر فردی همت اش والا باشد، ارزشش عظیم شود.» (منتخب المیزان الحکمه باب 396ص584)

 

هیچ‌وقت تسلیم نشوید!

مسئله مهم دیگر این است که هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی، تسلیم نشوید! اگر هدف بزرگی دارید برای به دست آوردنش باید بی وقفه تلاش کنید و خود را به آب و آتش بزنید. برای تغییر باید به خودتان متعهد باشید تا پیروز شوید. افراد موفق و حرفه ای، انسان هایی هستند که هیچ چیز آن‌ها را متوقف نمی کند. هر فردی باید برای خودش فهرستی از کارهایی که باید انجام بدهد، داشته باشد؛ مثلا باید ورزش کنم، در معنویت پیشرفت کنم، وزن کم کنم یا در شغلم موفق تر شوم. امام علی (ع) می‌فرمایند: «خود را به انجام کارهای نیک عادت بدهید تا شرافت نفس بیابید». (منتخب المیزان الحکمه، باب 294، ص416)

 

دشمن کار، تنبلی است

فراموش نکنید موفق شدن و رسیدن به هدف، به تعهد و قدرت بر تعهد ماندن در هنگام سختی بستگی دارد و همچنین دنیا با توجه به هدف هایی که دارید، به شما پاسخ نمی دهد بلکه با توجه به تلاشی که می کنید از آن مزد خواهید گرفت. امام صادق(ع) در همین باره می فرمایند: «دشمن کار، تنبلی است.» (منتخب المیزان الحکمه، باب 345، ص492)

 

نکته: برای نوشتن این مطلب از کتاب «جرئت تغییر داشته باش» نوشته «رسول ابراهیمی آبشور» استفاده شده است.

 

منبع: خراسان/ دکتر شکیلا یوسفی-متخصص روان شناسی سلامت

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.