2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تکلیف سهمیه‌بندی بنزین چه شد؟

تکلیف سهمیه‌بندی بنزین چه شد؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: «فضای حاکم بر مجلس مخالف با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی است.»

دوات آنلاین-سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بعد از جنجال ‌های رسانه‌ای برخی خبرگزاری‌ها در هفته اخیر، سهمیه بندی و هر تغییری در قیمت بنزین را منتفی اعلام کرد. بهروز نعمتی روز گذشته در میان خبرنگاران اظهار کرد: «در خصوص بحث بنزین فعلاً موضوع متوقف است و قرار بر این شد که در این زمینه رایزنی‌هایی را مجلس با دولت برای یافتن راهکار انجام دهد.به این ترتیب که بین مجلس و دولت مشترکاً جلساتی برگزار خواهد شد ولی در حال حاضر موضوع متوقف است.» هفته گذشته وزیر نفت اخبار مربوط به سهمیه بندی بنزین از روز 12 اردیبهشت را کذب دانست.

 

بلافاصله این اخبار از سوی وزارت کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رد شد. علی لاریجانی رئیس مجلس در این باره گفته بود: «در جلسه سران قوا بحثی در این خصوص شد که بنا شد سهمیه بندی به نحوی باشد که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشاری نیاید. قانون به این مسأله مجوز داده است تا با شرایطی انجام شود.»

 

مسأله بنزین که شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا در حال پیگیری و بررسی‌های مربوط به آن است، اکنون بحث روز محافل کارشناسی و غیرکارشناسی است. حتی در این رابطه کمپینی تشکیل شده با عنوان «کمپین نه به گرانی بنزین» که به اعتقاد کارشناسان ایجاد آن چندان مردمی نیست و دست قاچاقچیان سوخت در کار است.

 

رکوردزنی مصرف بنزین در11 اردیبهشت

چهارشنبه هفته گذشته پمپ بنزین‌های کشور شاهد صف‌های طولانی بود. خودروسوارانی که آمده بودند تا پیش از سهمیه بندی حداقل یک باک خودروی خود را پر کنند. برخی هم گالن آورده بودند. آن روز رکورد مصرف بنزین کشور شکست و رقمی تاریخی در کارنامه صنعت نفت به یادگار ماند. آمار مصرف آن روز محرمانه است اما اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که میزان مصرف حتی از 136 میلیون لیتر ثبت شده در روز 29 اسفند 97 هم بالاتر بود.

 

مجلس مخالف سهمیه‌بندی است

با وجود آنکه قانون به دولت اجازه اصلاحات قیمتی را بدون نیاز به مصوبه مجلس داده و تصمیمات در این زمینه حاکمیتی شده است اما نمایندگان مجلس در پی اتفاقاتی که در روز‌های اخیر رخ داد، اکنون ساز مخالفت با طرح سران سه قوه را کوک کرده‌اند. از امروز بررسی‌ها در این خصوص میان دولت و مجلس آغاز خواهد شد.

 

در این باره اسدالله قره خوانی الوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به «ایران» گفت: «فضای حاکم بر مجلس مخالف با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی است.»او در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان با رئیس مجلس در این خصوص هم نظر نبوده اند؟ اذعان کرد: «نمایندگان نگران وضع اقتصادی مردم هستند. آقای لاریجانی در این باره مشورتی با نمایندگان نکرده‌اند اما قطعاً به اینکه فشاری به مردم نیاید، توجه دارند.» این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: «البته اگر تصمیم به تغییرات قیمت حامل‌های انرژی با اذن مقام معظم رهبری باشد، ما مطیع تصمیمات ایشان خواهیم بود.»

 

قره خوانی الوستانی تصریح کرد: «تصمیمات اصلاح قیمت اگرچه درست و کارشناسی است اما به اعتقاد ما نمایندگان مجلس زمان کنونی برای اجرای آن مناسب نیست. نظر به کاهش درآمدها، جامعه تاب‌آوری پایینی نسبت به تغییرات این چنینی دارد.»

 

مجلس جامعه را آشفته نکند

محمود خاقانی، کارشناس ارشد انرژی با بیان موضع‌گیری نمایندگان مجلس نسبت به اصلاحات قیمت سوخت، گفت: «نمایندگان مجلس نباید فقط حرف‌های عوامانه بزنند و نیاز است که نگاه کارشناسی نیز به موضوع داشته باشند. وظیفه آنها انتخاب بهترین راهکار برای بهبود وضع کشور است.»

او در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: «قاچاقچیان سوخت نباید از تصمیمات نمایندگان مجلس منتفع شوند. مجلس باید مردم را برای ایجاد تغییرات در این بخش آماده کند و ترسی از تحولات نداشته باشد. البته برای ایجاد تغییرات زیرساخت‌هایی نیاز است که امیدواریم نمایندگان مجلس آنها را از مسئولان مطالبه کنند.»

 

خاقانی تصریح کرد: «برای مثال نباید امسال هزینه حمل و نقل عمومی افزایش می‌یافت. مسئولان باید به این بخش سوبسید می‌دادند و قیمت‌ها را در سطح سال قبل نگه می‌داشتند و به مردم نیز اعلام می‌کردند که این کار برای اصلاح قیمت سوخت انجام شده است. از سوی دیگر مالیات بنگاه‌های اقتصادی، تعرفه‌های گمرکی و حتی تعرفه‌های درمانی و خدماتی را کاهش می‌دادند و به همان میزان در قیمت سوخت و حامل‌های انرژی تغییرات ایجاد می‌کردند. ماده 12 قانون رفع موانع تولید این اختیار را به دولت داده است و مسئولان می‌توانستند اولین گام را از این راه بردارند تا با مخاطرات و هزینه‌های اجتماعی کمتری مواجه شوند.»

 

او تأکید کرد: «قیمت حامل‌های انرژی باید اصلاح شود و صلاح کشور نیز بر این است. اما با رعایت ملاحظات و بر اساس آمار و بررسی‌های کارشناسی.»

 

هزینه اجتماعی افزایش قیمت و سهمیه بندی برابر است

محمدرضا محمدخانی کارشناس ارشد انرژی با انتقاد از سهمیه بندی بنزین توضیح داد: «اقتصاد خود را بر اساس قیمت‌ها و نرخ‌های بالا تنظیم می‌کند. سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن آن همان تبعاتی را دارد که اصلاح قیمت دارد. مسئولان باید بنزین را تک نرخی نگه دارند. هزینه اجتماعی افزایش قیمت و سهمیه بندی برابر است. ضمن آنکه تجربه نشان می‌دهد سهمیه بندی مانع مصرف و قاچاق سوخت نخواهد شد.»

 

او در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد: «هر 100 تومان افزایش قیمت 3 هزار میلیارد تومان منابع برای اداره کشور ایجاد خواهد کرد. مسئولان باید با مردم شفاف برخورد کنند و به آنها بگویند که کشور در شرایط کنونی چرا به این اصلاحات نیاز دارد. موضوع فقط اصلاح مصرف نیست. اگر مردم مشکلات را صادقانه از زبان مسئولان بشنوند، هزینه‌های تغییرات به حداقل خواهد رسید.»

 

محمدخانی ادامه داد: «برای مثال سیل بهاری 37 هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد کرد که در دوران تحریم شاید یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی آن تغییر در قیمت حامل‌های سوخت باشد. اگر مسئولان این موضوع را با ملت در میان بگذارند، آنها هم تغییرات را قبول خواهند کرد ولی اینکه بخواهیم با سهمیه بندی جلوی قاچاق و مصرف بی‌رویه را بگیریم، باید تذکر دهم که این کار ممکن نیست و به مشکلات اجتماعی برخواهیم خورد.»

 

این کارشناس انرژی که زمانی معاون مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بوده است، می‌گوید: «حدود 45 درصد از مصرف بنزین کشور متعلق به خودروهای شخصی است و مابقی به خودروهای عمومی و موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شود. نباید تمام مصرف را به گردن این بخش انداخت و این بخش را پرمصرف خطاب کرد. با اقداماتی نظیر سهمیه بندی میزان مصرف چندان تغییری نخواهد داشت اما جو روانی و شوک اقتصادی در پی دارد. باید اصلاح قیمت به میزان محدود انجام داد.»

 

منبع: ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.