2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چگونه اعتماد به نفس در کودکان را بالا ببریم؟

چگونه اعتماد به نفس در کودکان را بالا ببریم؟

گاهی عصبانیت کودکان بی‌دلیل نیست، پس بسیار مهم است که به حرف هایشان خوب گوش کنیم، چرا که این کار ما در نظرشان نشانه اهمیت دادن به آنهاست.

دوات آنلاین-برای افزایش اعتماد به نفس و همچنین عزت نفس در فرزندانمان باید بدانیم که برای رسیدن آنها به این باور باید توانمندی‌ها و ارزش‌های کودک خود را بیشتر بشناسیم و مورد توجه قرار دهیم، تا با شناخت بیشتر خصوصیات، استعدادها، توانایی ها، علایق و به‌طور کلی خصوصیات شخصیتی کودک بتوانیم کمک بیشتری به او بکنیم.اعتماد به نفس یعنی، باور توانایی‌های خود و احساس توانستن برای انجام کار و عزت نفس به معنای، دوست داشتن و احترام به خود است. همچنین باید در مقابل فرزندانمان نیز همین طور باشیم یعنی به توانایی‌های او باور داشته و احترام وی را در همه حالتی مدنظر قرار دهیم.

 

فردی که خودش را دوست دارد به سلامت جسمی و روانی خودش علاقه مند است، حتما بهداشت روانی فرزند هم برایش مهم و قابل توجه است و تمام تلاشش را به کار می‌بندد تا در جهت بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس کودکش نه تنها کوتاهی نکند بلکه برای ارتقاء آن تلاش‌های لازم را به عمل آورد.

 

باید بدانیم در مرحله اولیه و مهم محبت به کودکانمان را فراموش نکنیم، به کودکانمان بگوییم که دوستشان داریم. این را بدانید گاهی عصبانیت کودکان بی‌دلیل نیست، پس بسیار مهم است که به حرف هایشان خوب گوش کنیم، چرا که این کار ما در نظرشان نشانه اهمیت دادن به آنهاست، از همان اوایل زندگی به خوبی‌هایشان اهمیت داده و نقاط مثبت رفتاری و شخصیتی را بزرگ نشان دهید، این بازخورد شما بی شک در تقویت اعتماد بنفس کودکتان تاثیر گذار خواهد بود.شب‌ها مدتی را در کنارشان بگذرانید، برایشان قصه بگویید.سعی کنید اشتباهاتشان را راحت ببخشید، مهم است که اگر اشتباه از سوی شما سر زده باشد راحت از او عذر خواهی کنید، تا او عذرخواهی کردن را بیاموزد و اشتباهش را پذیرا باشد، هیچ‌گاه فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید، هر کودکی توانایی‌های خاص خودش را دارد پس باید توانایی‌ها و تفاوت‌های فردی آنها را در نظر داشته باشیم و مطابق با آنها برایشان تکلیف در نظر بگیریم.

 

در تمام مراحل زندگی، به اندازه توانمندی و استعدادش از او کار بخواهید، چرا که گاهی بیش از توان او ممکن است بچه‌ها را دچار چالش و مشکلات دیگری کند. بگذارید فرزندانتان در کنار شما احساس آرامش را تجربه کنند. هیچ‌گاه فرزندانتان را با الفاظ بد صدا نزنید که پیآمدهای زیان باری را به‌دنبال خواهد داشت، مثلا اینکه به‌خاطر یک رفتار خاص، یک خصلت را به کودک نسبت می‌دهیم و گاهی کودکان را حواس پرت یا دست و پا چلفتی می‌خوانیم، با این کار ما ،متاسفانه کودکان به این باور می‌رسند که واقعا همین گونه‌اند و سعی می‌کنند همان رفتار را تجربه کنند و بعضی موارد این رفتار در زندگی روزانه و به‌طور کلی در شخصیتشان هم تثبیت و در رفتارشان هم نهادینه می‌شود، این مساله اصلا به نفع سلامت روان و شخصیت و رفتارکودکان عزیز نیست و مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود اعتماد به نفس را به‌دنبال دارد.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.