2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نگاهی به برنامه عصر جدید ؛استعدادهایی که نادیده گرفته می‌شوند

نگاهی به برنامه عصر جدید ؛استعدادهایی که نادیده گرفته می‌شوند

بعضی شركت‌كننده‌ها به طور واضح مورد لطف داوران قرار می‌گیرند. شواهد نشان می‌دهد كه دلیل این لطف‌ها بعضا مباحث قومیتی یا سایر موارد فرامتنی دیگر است.

دوات آنلاین-عصر جدید برخلاف دیگر برنامه‌های استعدادیابی ایرانی كه تا به حال ساخته شده سعی كرده مانند نمونه‌های مطرح خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد. تعداد مخاطبان و كیفیت ساخت این برنامه هم گواهی بر موفقیت آخرین ساخته احسان علیخانی است، اما با این حال چند نقد جدی به این برنامه وجود دارد كه آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

وقتی استعداد واقعی فدا می‌شود

كودكی كه بدون دیدن آموزش خوانندگی می‌كند می‌تواند جذاب‌ترین سوژه یك برنامه استعدادیابی باشد. در برنامه عصرجدید اولویت اصلی جذابیت برنامه برای مخاطب و سرگرمی است. البته این اصلا ایراد نیست و برنامه‌های خارجی هم این رویه را دنبال می‌كنند. نقد اصلی آنجایی است كه این نگاه به قدری در برنامه پر رنگ می‌شود كه گاه مخاطب حس می‌كند استعدادها فدای برنامه‌سازی شده‌اند. برای مثال در برنامه‌های استعدادیابی خارجی آدم‌های حرفه‌ای و كاربلد اولویت توجه نیستند و كسانی كه با وجود ضعف كاری را انجام می‌دهند كه در آن استعداد دارند مورد تشویق قرار می‌گیرند و به مراحل بعدی می‌روند. مثلا اگر كودكی شش ساله یا مردی كه خدمتكار رستوران است، خوانندگی كنند با همه ضعف‌هایشان نسبت به جوانی كه تحصیلات آكادمیك موسیقی دارد و شغلش خوانندگی است مورد تحسین بیشتری قرار می‌گیرند.

 

این اتفاق در برنامه عصر جدید تقریبا برعكس است. كیا ركنی، گروه وكاپلا و نمونه‌های دیگر از جمله حرفه‌ای‌های صعود‌کننده هستند. در یكی از بحث‌برانگیزترین موارد، فاطمه رادمنش بازیگری که در سال‌های اخیر توانسته سیمرغ تئاتر فجر دریافت كند در این رقابت شركت كرد و اتفاقا به مرحله بعد راه یافت. شنیده‌ها حاكی از این است كه برای فصل اول این مسابقه، تیم سازنده از طریق شبكه‌های اجتماعی افراد هنرمند در حوزه‌های مختلف را پیدا كرده و از این طریق به آنها فراخوان داده است. در كنار این افراد حرفه‌ای، تعداد كمی از شركت‌كننده‌ها نیز از طریق ارسال ویدئو انتخاب شده‌اند. این شواهد نشان می‌دهد  كارهای بی‌نقص‌تر که برای مخاطب جذابیت  بصری بیشتری داشته باشد، تایید بیشتری می‌گیرند. به همین خاطر تعداد قابل توجهی از افراد بااستعداد به خاطر خرده خطاهایشان در حین اجرا كنار گذاشته می‌شوند یا در رقابت با حرفه‌ای‌ها حذف می‌شوند.

 

صندلی اضافی

حضور علیخانی به عنوان مجری یا میزبان یكی از اتفاقات نه چندان خوشایند این برنامه است. داشتن مجری‌ای كه هم حق نظر داشته باشد و هم گاهی با شوخی سعی كند جنبه سرگرم‌كننده‌بودن برنامه را بالاتر ببرد، در هیچ نسخه خارجی وجود ندارد. كاش احسان علیخانی هم مانند سایمون کاول به عنوان یكی از داورها كنار سایرین می‌نشست.

 

لطف مکرر

بعضی شركت‌كننده‌ها به طور واضح مورد لطف داوران قرار می‌گیرند. شواهد نشان می‌دهد كه دلیل این لطف‌ها بعضا مباحث قومیتی یا سایر موارد فرامتنی دیگر است. برای مثال در یكی از قسمت‌ها دختر جوانی كه عضو عشایر بود با استعداد تیراندازی‌اش در برنامه شركت كرد. او قبل از این‌كه تیرهایش را به هدف بزند، چند خطا داشت، اما بازهم با سه چراغ به فینال آن شب راه پیدا كرد.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.