2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
فروش اینترنتی مواد مخدر در قالب داروهای لاغری

فروش اینترنتی مواد مخدر در قالب داروهای لاغری

در گروه‌های و شبکه‌های مختلف به عنوان نمونه خواص و فواید ماده مخدر گل برای بدن تبلیغ می‌شود و جنبه فروش ندارد اما به صورت معمول افراد به صفحه خصوصی شبکه یا گروه مورد نظر ورود کرده و اعتماد فروشندگان را به دست می‌آورند و بدین ترتیب روند خرید و فروش آغاز می‌شود.

دوات آنلاین-دیروز فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آغاز برخورد جدی پلیس در سه حوزه فروشندگان و خریداران اسلحه، اموال مسروقه و موادمخدر در فضای مجازی خبر داد.

 

به گفته سردارحسین رحیمی، پلیس به فضای مجازی اشراف کامل دارد و مأموریت جدیدی را در این حوزه در دستور کار قرار داده است و به غیر از پلیس «فتا» که از قبل مأموریت در برخورد با این افراد را داشت، پلیس‌های تخصصی از جمله پلیس آگاهی، مبارزه با موادمخدر، امنیت و پیشگیری نیز در این زمینه وارد عمل خواهند شد. اقدامات پلیس در این زمینه در آینده نزدیک به اطلاع مردم می‌رسد.

 

این روزها محصولات غیرمجاز مانند انواع مخدرها پشت پرده تبلیغات مثبت و با بیان خصوصیات و فواید مخدرهایی مانند گل و... در قالب داروهای مکمل و داروهای لاغری به صورت گسترده عرضه می‌شوند. در موارد زیادی هم دیده می‌شود افرادی که خود در خانه و در گلدان موادمخدر می‌کارند در فضای مجازی به وضوح شروع به فروش موادمخدر مورد نظر می‌کنند.

 

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در زمینه برخورد با موارد یاد شده به «ایران» می‌گوید: در کنار خرید و فروش‌های اسلحه‌های غیرمجاز و موادمخدر، برخی سودجویان در فضای مجازی اموال مسروقه یا اموالی را به فروش می‌رسانند که حتی وجود خارجی ندارند.

 

سرهنگ رامین پاشایی در ادامه توضیح می‌دهد: برای آشفته کردن بازار و سودآوری بیشتر، خودروهایی که مسروقه هستند  یا حتی وجود خارجی ندارند، با قیمت‌های غیرواقعی در سایت‌های معروف، آگهی می‌شوند. پلیس با بارگذاری اینگونه آگهی‌ها در سایت‌های خرید و فروش آنلاین بشدت برخورد می‌کند.

 

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره نیز درباره فروش مواد مخدر در سایت‌ها و فضای مجازی به «ایران» می‌گوید: در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام و برخی سایت‌های اینترنتی موادمخدری مانند گل به صورت واضح تبلیغ می‌شوند.

 

عباس دیلمی‌زاده با اشاره به ابعاد منفی فروش‌های اینترنتی موادمخدر در پاسخ به این سؤال که در چه قالبی موادمخدر به فروش می‌رسند، بیان می‌کند: در گروه‌های و شبکه‌های مختلف به عنوان نمونه خواص و فواید ماده مخدر گل برای بدن تبلیغ می‌شود و جنبه فروش ندارد اما به صورت معمول افراد به صفحه خصوصی شبکه یا گروه مورد نظر ورود کرده و اعتماد فروشندگان را به دست می‌آورند و بدین ترتیب روند خرید و فروش آغاز می‌شود. قطعاً دسترسی به موادمخدر از طریق فضاهای مجازی راحتتر است، با این وجود ممکن است مواد با قیمت‌های بالاتری به خریداران عرضه شوند ولی خریداران به جهت سهولت در امر خرید از این شبکه‌ها و سایت‌های مجازی استقبال می‌کنند.

 

به گفته مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره، بالا رفتن آمار فروش موادمخدر و به تبع آن معتادان به مؤلفه‌ها و متغیرهای زیادی وابسته است و خرید موادمخدر از طریق فضای مجازی یکی از آن مؤلفه‌ها است. نباید فکر کنیم که با ورود پلیس و سختگیری در عرضه موادمخدر، آمار مصرف کنندگان پایین می‌آید.

 

دیلمی‌زاده در ادامه می‌افزاید: در بیشتر موارد، متغیرهای اجتماعی و اقتصادی سبب روی آوردن افراد به مصرف موادمخدر می‌شود. مصرف این مواد در بسیاری مواقع، جنبه تفریحی ندارد بلکه هنگامی که فرد از سمت جامعه یا خانواده پاسخ مثبتی به نیازهای خود نمی‌گیرد، ماده‌ای مخدر را جایگزین نیازهای بی‌پاسخ خود قرار می‌دهد، پس باید در کنار اقدامات سختگیرانه پلیس، متغیرهای دیگر را هم مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم در کاهش آمار معتادان به موادمخدر گامی مثبت برداریم.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی پایتخت هم در خصوص برخورد با فروشندگان سلاح در فضای مجازی به «ایران» می‌گوید: با فروشندگان سلاح و شبه سلاح‌های غیرمجاز بشدت برخورد می‌شود.

 

به گفته بابک نمک شناس، تفنگ‌های بادی معمولی کالیبر 4 و 4.5 که از قدیم هم بودند نیازی به مجور ندارند، منظور پلیس، شبه سلاح‌های بادی و کمری است که با شلیک کردن به عنوان مثال ساچمه موجب آسیب به بدن می‌شوند. تا چندی پیش بحث خرید و فروش سلاح در فضای مجازی وجود نداشت ولی متأسفانه در حال حاضر این مسأله به عرف تبدیل شده است و قرار است بشدت با جدیت پلیس با متخلفان برخورد شود.

 

معجزه قرن، داروی لاغری آلمانی صددرصد تضمینی همراه با هولوگرام، داروی لاغری 7 گیاه با تضمین واقعی، چاقی تضمینی، کم بخورید اما موضعی چاق شوید و... اینها هم نمونه‌ای دیگر از آگهی‌هایی است که هر روزه در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای به چشم می‌خورند و البته طرفداران نسبتاً زیادی هم دارند. مصرف کننده‌هایی که اغلب از این محصولات راضی هستند و استفاده از آنها را به اطرافیان خود تجویز می‌کنند غافل از اینکه در حالی که ممکن است برلبه پرتگاه ایستاده‌اند، نسخه خطرناکی برای نزدیکان خود می‌پیچند.

 

دکتر علی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان در این باره به «ایران» می‌گوید: تاکنون هیچ دارویی که انسان صرفاً با مصرف آن بتواند وزن کم کند تولید نشده است. داروهایی که هم‌اکنون به عنوان داروهای لاغر کننده در دسترس قرار دارند اعم از داروهای گیاهی در طب سنتی و داروهایی شیمیایی تنها داروهای کمک کننده به لاغری محسوب می‌شوند که در کنار ورزش و رژیم غذایی می‌توانند مؤثر باشند.

 

وی تأکید می‌کند: اثربخشی این داروها در زمینه کاهش وزن آنقدر زیاد نیست و معمولاً کاربرد درمانی دیگری دارند. به عنوان مثال برخی داروهای ضد حساسیت درحالی که برای درمان حساسیت بیماران ساخته شده‌اند باعث کاهش اشتها هم می‌شوند.

 

دکتر فاطمی در ادامه به وجود مخدر در برخی از داروهای لاغری اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از داروها به عنوان محرک مغزی شناخته شده‌اند که در اصطلاح عام به آنها مخدر گفته می‌شود اما در حقیقت این داروها، مخدر نیستند و مانند تریاک و مورفین باعث نشئگی و خماری فرد نمی‌شوند. داروهای محرک مغز مانند انواع شیشه‌ها شامل مشتقاتی به نام آمفتامین هستند از این رو نه تنها باعث تحریک مغزی می‌شوند بلکه به کاهش اشتها هم منجر خواهند شد.

 

این دکتر داروساز با تأکید بر اینکه در برخی از داروهای گیاهی که از عطاری‌ها خریداری می‌شود هم ترکیبات آمفتامین وجود دارد می‌افزاید: متأسفانه امروزه برخی از داروهای گیاهی که با عنوان کاهنده اشتها و وزن فروخته می‌شوند، حاوی آمفتامین یا مواد محرکی مانند شیشه هستند. بسیاری از متقاضیان از این موضوع بی‌خبرند و از آنجایی که با مصرف این داروهای گیاهی به سرعت اشتهای خود را از دست می‌دهند از انتخاب خود راضی هستند. در حقیقت مصرف کنندگان این داروهای گیاهی همواره احساس رضایت دارند چرا که با مصرف این مواد در فاصله زمانی کوتاهی احساس سیری می‌کنند و تمایل‌شان به غذا خوردن هم کم می‌شود. وی عوارض مصرف این داروها را چنین برمی شمارد: تپش قلب و اضطراب عوارضی است که در مراحل اولیه فرد را گرفتار می‌کند اما در موارد حاد، فرد استفاده کننده از این داروها دچار توهم و تشنج و عوارض خطرناک ناشی از آن می‌شود.

 

دکتر فاطمی در ادامه عنوان می‌کند: وابستگی مشکل دیگری است که استفاده کنندگان از این داروها با آن دست به گریبان خواهند شد به این شکل که فرد هر نوبت که از این داروها استفاده می‌کند برای استفاده در نوبت بعدی احساس نیاز بیشتری خواهد داشت و این بدان معناست که فرد لاغر می‌شود اما در مقابل دچار مشکلات و عوارضی می‌شود که رهایی از آنها بسیار مشکل خواهد بود.

 

این داروساز در ادامه با اشاره به داروهای چاقی موضعی می‌گوید: ازسوی دیگر ما با شیادانی مواجه هستیم که ادعا می‌کنند داروهای چاقی موضعی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. به این معنا که آنها مدعی هستند داروهایشان مثلاً گودی زیر چشم و لاغری صورت را برطرف می‌کند بدون اینکه بدن فرد استفاده کننده از دارو چاق شود. این داروها همه حاوی کورتون هستند و باعث متورم شدن  یا اصطلاحاً باد کردن صورت می‌شوند. به همین دلیل فرد با مصرف آن متوجه می‌شود که به سرعت چین و چروک صورتش رفع شد و به شکل دلخواه درآمد. اما حقیقت این است که کورتون‌ها اثراتی ماندگار دارند.

 

وی در پایان با اشاره به عوارض ناشی از مصرف این مواد خاطر نشان می‌کند: دیابت، زخم معده و آب مروارید چشم همگی از عوارض داروهای چاقی موضعی است که عمدتا در اینترنت و شبکه های اجتماعی تبلیغ می شوند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.