2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
معرفی کامل جاهای دیدنی  و تاریخی شیراز؛ آدرس، عکس و تاریخچه

معرفی کامل جاهای دیدنی و تاریخی شیراز؛ آدرس، عکس و تاریخچه

هر آنچه برای سفر به شیراز و دیدن مکان‌های تاریخی و بازارها باید بدانید دراین مطلب یکجا جمع‌‎‌آوری شده است:

دوات آنلاین-تا دلتان بخواهد شیراز باغ دارد. شهر باغ در باغ است و بهار در بهار. درباره مقبره شعرای شیرازی که خودتان می‌دانید سعدی، خواجو و حافظ را یادتان نرود، گذرتان افتاد به شیراز حتما به دیدارشان بروید که حال خوشی دارد این کار. اما شیراز دیدنی‌های دیگر هم بسیار دارد که مختصر معرفی‌شان می‌کنیم:

ارگ کریمخان از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

ارگ کریمخان از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیراز

ارگ کریمخان، بیش از 200سال پیش در زمان زندیه، به دستور کریمخان زند و با بهترین مصالح ساخته شده و در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این مکان پس از انتخاب شیراز به عنوان پایتخت، تبدیل به محل زندگی کریمخان زند شد. بنای ارگ ترکیبی از دو نوع معماری مسکونی و نظامی است. در بخش درونی، ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ها به چشم می‌خورد. نمای بیرونی این بنا آجر است و دیوارهایی به ارتفاع ۱۲ متر دارد و در هرگوشه یک برج ۱۴ متری برپا شده است.

 

آدرس ارگ کریمخان: خیابان کریمخان زند

باغ جهان‌نما که در زمان آل مظفر ساخته شده

باغ جهان‌نما یکی از دیدنی‌های شیراز

باغ جهان‌نما که در زمان آل مظفر ساخته شده، در شمال شهر شیراز قرار دارد و به عنوان کهن‌ترین باغ این شهر محسوب می‌شود. کریمخان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری این باغ را حصارکشی کرد و در میان آن عمارت کوشک را بنا کرد. باغ جهان‌نما سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری شیراز و اداره میراث فرهنگی این شهر احیا شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

آدرس باغ جهان‌نما : شمال غربی شیراز، خیابان ارم

باغ ارم، باغی ایرانی و تاریخی در شهر شیراز است

در شیراز به تماشای باغ ارم بروید

باغ ارم، باغی ایرانی و تاریخی در شهر شیراز است که شامل چند بنای تاریخی می‌شود. گفته می‌شود این باغ در زمان سلجوقیان ساخته شده است. کریمخان زند در بهسازی این باغ تلاش فراوان کرد. ساخت عمارتی در این باغ در زمان قاجاریه و همزمان با سکونت سران ایل قشقایی در این باغ انجام شد. این عمارت که به عنوان هسته مرکزی باغ محسوب می‌شود با تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری زمان قاجار شناخته می‌شود. طبقه بالایی عمارت شامل ستون‌هایی است که با الهام از تخت جمشید ساخته شده‌اند.

 

آدرس باغ ارم: خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و در نزدیکی مجموعه‌ی دانشگاه شیراز قرار دارد.

لذت قدم زدن در باغ نارنجستان قوام شیراز

لذت قدم زدن در باغ نارنجستان قوام شیراز

در سال ۱۳۵۲ هجری قمری و با انتصاب قوام‌السلطنه به حکومت فارس، مجموعه‌ای در محل سکونت وی و به دستور خود او ساخته شد. این مجموعه که در بین مردم به باغ قوام معروف است، در انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند واقع شده و به واسطه نام بنای بیرونی خود، امروزه به نام نارنجستان قوام شناخته می‌شود. این مجموعه از عناصر متعددی تشکیل شده که مهم‌ترین آنها عبارتند از: حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتبخانه قوام، اندرونی قوام (خانه زینت الملک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان) و حمام اختصاصی قوام.

 

آدرس باغ نارنجستان قوام: قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند

در میان بازارهای شیراز، بازار وکیل که در مجموعه وکیل۴ قرار دارد

خرید از بازار وکیل شیراز دلچسب است

در میان بازارهای شیراز، بازار وکیل که در مجموعه وکیل۴ قرار دارد، از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است. بازار وکیل که در میدان شهرداری نزدیک ارگ کریمخان قرار گرفته در گذشته محلی برای انجام تمام مبادلات در شهر شمرده می‌شد. در معماری این بازار از بازار قیصریه لار و بازار اصفهان الهام گرفته شده است. بازار وکیل دارای سه فضای مجزاست: گذرگاه، حریم مغازه و فضای مغازه.

 

آدرس بازار وکیل: بعد از میدان شهرداری، شرق میدان شهدا

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین مساجد ایران است

مسجد نصیرالملک از مکان‌های تاریخی شهر شیراز

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین مساجد ایران است که در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد. بنای این مسجد سال ۱۳۰۵ هجری قمری توسط میرزا حسن علی‌خان، ملقب به نصیرالملک که از اعیان و اشراف شهر بود، ساخته شد؛ مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشیکاری در زمره ارزنده‌ترین مساجد ایران قرار دارد. در ساخت این مسجد از شیشه‌های رنگی استفاده شده و به همین دلیل به آن لقب مسجد صورتی داده‌اند. این مسجد دارای دو شبستان، غربی و شرقی است.

 

آدرس مسجد نصیرالملک: جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نزدیک شاه چراغ، کوچه نصیر الملک

عمارت کلاه فرنگی با نام‌های باغ نظر، باغ موزه، باغ شاهزاده، عمارت چهار فصل و باغ حکومتی نیز شناخته می‌شود؛

عمارت کلاه فرنگی شیراز را از نزدیک ببینید

عمارت کلاه فرنگی با نام‌های باغ نظر، باغ موزه، باغ شاهزاده، عمارت چهار فصل و باغ حکومتی نیز شناخته می‌شود؛ بنایی تاریخی متعلق به دوران زندیه که در خیابان زند بین بازار وکیل و ارگ کریمخان قرار دارد. نمای بیرونی عمارت، یک هشت ضلعی با کاشی نگاره‌های گل و مرغ است. در چهار طرف ساختمان، چهار آب نما وجود دارد که یکی از آنها تقریبا تخریب شده است. پس از مرگ کریمخان او را در این مکان به خاک سپردند و می‌توانید برای این شاه محبوب شیرازی‌ها فاتحه‌ای هم بخوانید.

 

آدرس عمارت کلاه فرنگی: خیابان زند، بین بازار وکیل و ارگ کریمخانی

در میان مزار امامزادگان، شاهچراغ معروف‌ترین بنای مذهبی شیراز محسوب می‌شود.

شاهچراغ دوست‌داشتنی

در میان مزار امامزادگان، شاهچراغ معروف‌ترین بنای مذهبی شیراز محسوب می‌شود. شاهچراغ که نام مسجد و آرامگاهی در شهر شیراز است در شمال خیابان احمدی قرار دارد و آرامگاه احمدبن موسی کاظم (پسر ارشد امام موسی کاظم) و محمد بن موسی از برادران امام رضا(ع) به شمار می‌رود. شاه چراغ در دوره اتابکان فارس، سده ششم هجری قمری ساخته شد. بنای حرم شامل ایوانی در جلو و حرمی بزرگ در پشت ایوان است. درون حرم با آینه‌های ریز رنگین و خط فارسی و عربی به همراه کاشیکاری‌های زیبا تزئین شده است.

 

آدرس حرم مطهر شاه چراغ: شیراز- میدان احمدی

به دروازه قرآن شیراز بروید

به دروازه قرآن شیراز بروید

در شمال شرقی شهر شیراز دروازه‌ای قرار دارد که تنها دروازه به جامانده شیراز از زمان قدیم است. در قدیم قرآنی در بالای دروازه قرارداده بودند تا مسافران به سلامتی از زیر آن رد شوند؛ از آن زمان به بعد دروازه به قرآن معروف شد.  این روزها این قرآن در موزه پارس شیراز نگه‌داری می‌شود. دروازه قرآن، شب‌ها و باوجود نورپردازی دیدنی‌تر است، ضمن اینکه در ده متری‌اش مقبره خواجوی کرمانی و در ۵۰۰ متری‌اش باغ جهان نما قرار گرفته.

 

آدرس دروازه قرآن: خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت، کنار فلکه طاووسیه

در باغ دلگشای شیراز قدم بزنید

در باغ دلگشای شیراز قدم بزنید

یکی دیگر از باغ‌های شیراز که تاریخ پرفراز و نشیبی را از سرگذرانده باغ دلگشاست. زندیان، باغ دلگشا را به سبک معماری ساسانیان ساختند و در زمان قاجار، باغ در اختیار خانواده قوام الملک بود و کوشک‌هایی هم به آن اضافه شد.

 

باغ دلگشا که نخستین کلاه فرنگی ایران هم در آن به ثبت رسیده، آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش به گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال در باغ باصفایش.

 

آدرس باغ دلگشا: شمال شرقی شیراز، در مسیر آرامگاه سعدی

خانه زینت الملک یا موزه مادام توسو، از مکان های کمتر شناخته شده در شیراز است.

خانه زینت الملک یکی از جاهای تاریخی شیراز

خانه زینت الملک یا موزه مادام توسو، از مکان های کمتر شناخته شده در شیراز است. این خانه در دوران قاجار احداث شده و ساختش ۱۲ سال طول کشیده است.

 

آدرس خانه زینت الملک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

 مسجد وکیل یا مسجد سلطانی که در چند قدمی بازار وکیل قرار گرفته

مسجد وکیل شیراز بنایی زیبا و منحصر به فرد

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی که در چند قدمی بازار وکیل قرار گرفته، یکی از شاهکارهای معماری زندیه است. مسجد دو ایوان و شبستان جنوبی و شرقی دارد و صحن و ایوان‌هایش پوشیده از کاشی‌کاریست.

 

مسجد وکیل جایی است با خطوط و نقوش ساده و بی‌آلایش که در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز را می‌شود دید و هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان پیدا کرد که میناکاری نشده باشد، انگار که در کاخی لاجوردی ایستاده باشید.

 

آدرس مسجد وکیل: غرب بازار وکیل، انتهاى راسته شمشیرگرها

 

جاذبه‌های طبیعی شیراز

شیراز یکی از زیباترین و دلخواه‌ترین شهرهای ایران است که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی از زیبایی‌های طبیعی نیز برخوردار است. دریاچه دشت ارژن، پارک قلعه بندر، پارک ملی بمو، دریاچه مهارلو، گردشگاه هفت برم، کوه سبزپوشان، چشمه جوشک، چشمه خارگان و آبشار کوهمره سرخی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر هستند که اغلب در بیرون از شهر واقع شده‌اند. جالب است بدانید چشمه‌های طبیعی که در اطراف شیراز قرار دارند از جهت آب درمانی بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند.

 

جاذبه‌های دیگر شیراز

از دیگر جاذبه‌های تاریخی شیراز می‌توان به آرامگاه خواجوی کرمانی، باغ تخت، باغ چهل تن، باغ عفیف‌آباد، باغ هفت‌تن، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، قصر ابونصر، قلعه کک‌ها، موزه پارس، موزه هفت‌تنان و نقش برجسته بهرام اشاره کرد.

 

 

منابع: جام جم- ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.