2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
عملیات ویژه برای انتقال قلب یک مادر از رشت به تهران

عملیات ویژه برای انتقال قلب یک مادر از رشت به تهران

قلب مادر جوان در مدت یک ساعت با کمک اورژانس و نیروی انتظامی از رشت راهی تهران شد تا در سینه مادر دیگری بتپد.

دوات آنلاین-قلب مادر جوان در مدت یک ساعت با کمک اورژانس و نیروی انتظامی از رشت راهی تهران شد تا در سینه مادر دیگری بتپد.

 

روز یک شنبه اول اردیبهشت ماه امسال اتفاقی زیبا رقم خورد، اتفاقی که با همکاری وزارت بهداشت، اورژانس کشور، نیروی انتظامی رخ داد و قلب مادر جوان که دچار مرگ مغزی شده بود در عرض یک ساعت از رشت به تهران رسید تا در سینه مادر که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد دوباره شروع به تپیدن کند و زندگی دوباره به او هدیه دهد.

 

چند روز پیش بود که زن ۲۴ ساله‌ای در شهر رشت در سانحه رانندگی به شدت مجروح و راهی بیمارستان شد. پزشکان برای بازگرداندن او به زندگی تمام تلاش خود را به کار بستند، اما دست تقدیر چیزی دیگری برای زن جوان نوشته بود و او به دلیل شدت ضربه‌ای که به سرش وارد شده بود دچار مرگ مغزی شد.

 

با اعلام مرگ مغزی زن جوان، خانواده او که دیگر امیدشان را از دست داده بودند بزرگترین و درعین حال سخت‌ترین تصمیم را گرفتند، آن‌ها رضایت دادند تا اعضای بدن زن جوان به چند بیمار نیازمند اهدا شود و آن‌ها فرصت تازه‌ای برای ادامه زندگی پیدا کنند.

 

اما این پایان ماجرا نبود، کبد و کلیه زن جوان در همان شهر رشت به دو بیمار نیازمند جان دوباره‌ای بخشید، اما قلب او باید سفری چند کیلومتری را طی می‌کرد تا از رشت به تهران بیاید و در سینه مادر دیگری که فرزندانش چشم انتظار بودند دوباره شروع به تپیدن کند.

 

این طی مسیر قلب مادر جوان ماجرای پرفراز ونشیبی داشت که ساناز دهقان مسئول گروه پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت  رئیس مرکز واحد فرآهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا در گفتگو اختصاصی با خبرنگار میزان تشریح کرد.

 

او می‌گوید بعدازظهر روز شنبه اول اردیبهشت ماه بود که درجریان ماجرا قرار گرفتیم، قلب و پیوند آن باید در کم‌تر از چهار ساعت انجام شود ، یعنی از زمانی که قلب از بدن بیمار مرگ مغزی خارج می‌شود تا زمانی که باید دربدن بیمار نیازمند پیوند زده شود باید کم‌تر از چهار ساعت باشد در غیر اینصورت دیگر امکان پیوند وجود ندارد.

 

دهقان می‌گوید گروه خونی زن جوان او مثبت بود و ما در لیست انتظار بیماران نیازمند پیوند موارد زیادی را داشتیم که چشم انتظار قلب بودند. با توجه به فرصت محدودی که داشتیم موضوع را با پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور و نیروی هوایی ناجا در میان گذاشتیم تا در کم‌ترین زمان ممکن قلب پس از خروج از بدن بیمار مرگ مغزی رشت را به مقصد تهران ترک کند تا آن را به بیمارستان امام خمینی (ره) برسانیم.

 

مسئول گروه پیوند و فراهم آوری وزارت بهداشت و رئیس واحد فراهم آوردی اعضای پیوندی بیمارستان سینا افزود: وقتی سازمان اورژانس و نیروی انتظامی درجریان ماجرا قرار گرفتند و کار‌های هماهنگی را انجام دادیم قرار شد صبح روز جمعه دوم اردیبهشت ماه عازم رشت شویم. ساعت هفت صبح بود که به فرودگاه رسیدیم. انصافا هماهنگی خیلی خوبی انجام شده بود به طوری که ما آمبولانس پای هواپیما رسیدیم. حدد ساعت نه در رشت فرود آمدیم و همان پای هواپیما سوار آمبولانس شدم و به طرف بیمارستان حرکت کردیم.

 

وی می‌گوید:باور کردنی نبود، با هماهنگی نیروی انتظامی همه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که درمسیرمان قرار داشت سبز مانده بود و در مدت زمان کوتاهی به بیمارستان رشت رسیدیم. ساعت ده و ده دقیقه قلب برداشته شد و با  سرعت دوباره به فرودگاه برگشتیم و راهی تهران شدیم.

 

دهقان ادامه می‌دهد: در فرودگاه تهران که از هواپیما که پیاده شدیم آمبولانس اورژانس منتظرمان بود، بلافاصله سوار شدیم و به راه افتادیم. در تمام مسیر یک آمبولانس دیگر و دو موتور آمبولانس اورژانس خودروی ما را اسکورت می کردند و با هماهنگی خوب نیروی انتظامی هم مسیر ویژه برایمان در نظر گرفته شده بود و هم تمام چراغ‌های راهنمایی و رانندگی سطح شهر که درمسیرمان بود سبز مانده بود. همه این تلاش‌ها بود که باعث شد ساعت یازده و سیزده دقیقه در بیمارستان امام خمینی (ره) باشیم و قلب را به مادر بیماری که چشم انتظار زندگی بود پیوند بزنیم.

 

منبع: میزان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.