2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نشانه‌های زخم معده و راه درمان با طب سنتی

نشانه‌های زخم معده و راه درمان با طب سنتی

هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده به دلایل مختلف دچار اختلال شود (افزایش اسید معده ) زخم معده رخ خواهد داد؛ این زخم دردناک است و بیشتر در قسمت جداره داخلی معده یا در ابتدای روده کوچک ایجاد می‌شود.

دوات آنلاین-یکی از بیماری‌های شایع و بسیار آزاردهند هزخم معده است. خیلی‌ها دوست ندارند برای درمان زخم معده به داروهای شیمایی متوسل شوند و طب سنتی را برای درمان ترجیح می‌دهند. در ایم مطلب ضمن اشاره به علت‌های زخم معده درباره روش‌های سنتی درمان آن توضیح داده شده است.

 

هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده به دلایل مختلف دچار اختلال شود (افزایش اسید معده ) زخم معده رخ خواهد داد؛ این زخم دردناک است و بیشتر در قسمت جداره داخلی معده یا در ابتدای روده کوچک ایجاد می‌شود.

 

علل بروز زخم معده

عفونت‌ها یکی از علل بروز زخم معده هستند؛ باکتری به نام هلیکوباکتر که به التهاب عفونت معده منجرمی‌شود در اثر خوردن غذا‌های بی‌کیفیت مانند فست فود، سوسیس، کالباس، پیتزا و آب‌های آلوده ایجاد می‌شود، عفونت هلیکوباکتر به جداره معده می‌چسبد و در اثر تماس با اسید معده تکثیر شده و زخم معده را به وجود می‌آورد.

افراط در خوردن ادویه‌جات تند مانند فلفل، نوشیدن چای یا دمنوش‌ به صورت داغ، مصرف برخی از دارو‌های شیمیایی مانند آسپرین، پروفن، ناپروکسن، کتوپروفن، دیکلوفناک سدیم و غیره، مصرف الکل، مواد مخدر، سیگار و قلیان، سوء تغذیه، استفاده از رژیم‌های لاغری که با گرسنگی شدید همراه است، گرفتن روزه‌های طولانی مدت و خارج از برنامه، نوشیدن نوشابه و غذا‌های اسیدی، پرخوری مداوم، مصرف زیاد قهوه، اضطراب، استرس، هیجانات بد و طولانی مدت از مهم‌ترین علل ایجاد زخم معده است.

 

علائم زخم معده چیست؟

سوزش و درد معده به خصوص هنگامی که معده خالی است، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ (اگر بیماری شدید باشد استفراغ خونی است)، درد در ناحیه قفسه سینه، سوزش سردل، ضعف، خستگی، سرگیجه، تیره شدن مدفوع، کم شدن وزن، سوءهاضمه، ترش کردن معده، احساس سردی و مرطوب بودن پوست، آروغ و سکسکه زیاد و طولانی مدت پس از مصرف غذا و درد معده در خواب از علائم زخم معده است.

 

راهکار‌های پیشگیری از زخم معده

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که پیشگیری مقدم بر درمان است و تمام عواملی که در ایجاد زخم معده نقش دارد باید رعایت شود، پرهیز‌های لازم صورت بگیرد و با مراجعه به یک متخصص تغذیه راهکار‌های درمانی و تغذیه مناسب دریافت شود.

برخی از نکاتی که این اختلال را از شما دور خواهد کرد، عبارت است از:

-اجتناب از برخی رفتار‌های پرخطر مثل مصرف مشروبات الکلی، قلیان و مواد مخدر

-قطع مصرف فست فودهایی مثل سوسیس، کالباس، پیتزا و ساندویچ

 

-خودداری از خالی گذاشتن معده؛ غذا به مقدار کم و در وعده‌های مختلف یعنی سه وعده استفاده شود، همچنین غذا باید کاملا جویده شود تا معده برای هضم آن به زحمت و فشار نیفتد.

-مصرف کم ادویه جات به همراه غذا اشکالی ندارد، اما اسراف در مصرف آن‌ها می‌تواند برای بدن زیانبار باشد.

-در صورت وجود مسائل و مشکلات عاطفی بهتر است با یک متخصص تغذیه یا روانشناس سلامت مشورت شود؛ زیرا استرس، اضطراب و فشار‌های روانی باعث تشدید بیماری زخم معده خواهد شد.

-از مصرف غذا‌های نمک سود شده مثل برنج دودی و ماهی دودی باید پرهیز شود.

-پرهز از مصرف لبنیات بحث به مقدار زیاد؛ همچنین بهتر است بادمجان و عدس خورده نشود و از خوردن کاکائو، قهوه و چای بهتر است اجتناب شود.

-منع مصرف سبزیجاتی مثل ترب، پیاز، گوجه سبز، چغاله بادام، میوه‌های ترش و کال و ترشی‌های خانگی.

برای بررسی راهکار‌های درمان زخم معده در طب سنتی با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 

مهمترین راهکار‌های درمان زخم معده در طب سنتی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهمترین راهکار‌های درمان زخم معده در طب سنتی اظهار کرد: یکی از بهترین درمان‌ها مصرف عصاره شیرین بیان است؛ پودر عصاره شیرین بیان را داخل یک استکان آب جوشیده ولرم ریخته و ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی استفاده کنید.

وی افزود: یکی دیگر از درمان‌ها استفاده از ترکیب ماست، گل سرخ، پونه و آویشن است؛ روی ماست مقداری گل سرخ، پودر پونه و پودر آویشن ریخته و همراه غذا میل کنید.

عظمایی بیان کرد: مصرف زنجبیل به مقدار کم می‌تواند برای درمان زخم معده مفید واقع شود؛ برای این منظور زنجبیل را همراه غذا یا به صورت دم‌کرده با عسل به مقدار خیلی کم استفاده می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: میوه‌هایی که حاوی فلاونوئید‌ها (پلی فنول ها) هستند مثل سیب و موز برای درمان زخم معده مفید است.

وی اظهار کرد: دم کرده آویشن با عسل به همراه چند قطره آب لیمو ترش خاصیت آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان زخم معده بسیار مفید و اثربخش است.

عظمایی بیان کرد: استفاده از زردچوبه به همراه غذا می‌تواند برای درمان زخم معده مفید باشد؛ همچنین مصرف یک استکان عرق بابونه و بومادران بعد از هر وعده غذایی تاثیر بسیار خوبی در درمان زخم معده دارد.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مصرف مخلوط ژل آلوئه ورا و عسل که خاصیت ترمیم کنندگی دارد در درمان زخم معده موثر است؛ این مخلوط باید با معده خالی و در وعده صبح یا عصر، یک ساعت قبل از غذا و ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شود.

 

وی گفت: استفاده از مغز بادام که به‌صورت کامل جویده شده و عصاره آن خارج شود در درمان زخم معده بسیار موثر است.

 

عظمایی اظهار کرد: یکی از نکات مهم که در درمان زخم معده باید به آن توجه کرد این است که جویدن غذا باید کامل باشد تا معده بتواند آن را راحت‌تر هضم کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: یکی از معجون‌های مفید در درمان زخم معده، ترکیبی از آب کلم، هویج، مقدار کمی عسل و روغن زیتون است.

وی بیان کرد: مصرف یک حبه سیر له شده همراه غذا، همچنین مصرف آش جو، شیربرنج و فرنی در درمان زخم معده بسیار مفید و اثربخش است.

عظمایی اظهار کرد: میوه به رسیده یا مربای به و گلابی از میوه‌های خوشمزه و بی‌نظیر برای زخم معده است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: دمنوش‌هایی مثل بابونه، بادرنجبویه، زیره سبز، شیرین بیان، انیسون، سنبل الطیب و افسنطین برای درمان این بیماری مفید است.

عظمایی اظهار کرد: جویدن سقز سفید به همراه کمی مصطکی و عسل که روی معده تاثیر مفیدی دارد، یکی دیگر از راهکار‌های درمان زخم معده است.

 

وی بیان کرد: دم کرده نعناع، رازیانه با نبات یا عسل یکی از دمنوش‌های فوق‌العاده در درمان زخم معده به شمار می‌رود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: یک ترکیب بسیار عالی برای زخم معده شامل یک قاشق مرباخوری بارهنگ، نصف لیوان عرق نعناع، نصف لیوان آب جوش و عسل است که باید یک لیوان و در شب میل شود.

عظمایی بیان کرد: در پایان ذکر این نکته ضروری است که با رعایت اصول صحیح تغذیه و رفتار‌های همراه آرامش می‌توان به درمان زخم معده کمک کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.