2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
آقازاده‌ها موضوع داغ سینما و تلویزیون

آقازاده‌ها موضوع داغ سینما و تلویزیون

پدیده آقازادگی و اصطلاح «ژن خوب» که در 3-2 سال اخیر، مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده، نوروز 98 به سینما و تلویزیون راه یافت و در دو فیلم و یک سریال دستمایه روایت قصه قرار گرفت.

دوات آنلاین-پدیده آقازادگی و اصطلاح «ژن خوب» که در 3-2 سال اخیر، مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده، نوروز 98 به سینما و تلویزیون راه یافت و در دو فیلم و یک سریال دستمایه روایت قصه قرار گرفت. منوچهر هادی در فیلم «رحمان 1400»، سعید سهیلی در فیلم «ژن خوک» و علیرضا نجف‌زاده در سریال «زوج یا فرد» هرکدام از زاویه خاصی به این موضوع پرداختند. در ادامه درباره نگاه این آثار به موضوع آقازادگی و شخصیت آقازاده‌هایشان می‌خوانید.

 

ژن خوک

آقازاده کیست؟ «روزبه» با بازی بهرنگ علوی

پدرش کیست؟ پدر «روزبه» فردی به نام «حاج فاضل املشی» است که صاحب مقام و منصب است. او در زندگی شخصی‌اش خطاهایی کرده که با ظاهر موجه‌اش تناسب ندارد. در فیلم «ژن خوک» توضیح زیادی درباره پدر داده نمی‌شود و این شخصیت حتی در فیلم حضور فیزیکی ندارد. تنها چیزی که مخاطب از این شخصیت می‌بیند، یک عکس است.

 

شخصیت آقازاده چطور است؟ «روزبه» جوان خوشگذرانی‌است که برای تصاحب ثروت پدرش دست به هر کاری می‌زند و شبیه ژن های خوب مغرور است که با ثروت پدرشان به نان و نوایی رسیده‌اند. او به سبک شاخ‌های مجازی، با نمایش ثروتش، فقیران را تحقیر و در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند فردی را به برملا کردن رازهای زندگی‌اش تهدید می‌کند.

 

نگاه و نقد فیلم به آقازاده‌اش چیست؟ فیلم «ژن خوک» نسبت به «رحمان 1400» و سریال «زوج یا فرد» نگاه سیاه‌تری به شخصیت آقازاده‌اش دارد و تصویر تنفرآمیزی از او نشان می‌دهد. سعید سهیلی در «ژن خوک» عمدا با شبیه‌سازی «روزبه» با یکی از آقازاده‌های پرحاشیه جهان واقعیت، به او کنایه زده، بنابراین تصویر آقازاده «ژن خوک» برای مخاطب ملموس است. اما روی هم رفته ریتم کند، اتفاقات کلیشه‌ای و حتی بی‌منطق، به فیلم ضربه زده و گاهی مخاطب را به یاد فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب می‌اندازد.

 

رحمان 1400

آقازاده کیست؟ «اشکان جالوسی» با بازی محمدرضا گلزار

پدرش کیست؟ پدر «اشکان»، «حاج آقا جالوسی» است که مهران مدیری نقش او را بازی می‌کند. او مانند «حاجی املشی» ظاهر غلط‌اندازی دارد، تسبیح از دستش نمی‌افتد و نمونه یک آدم ریاکار است. او با خوردن حق دوست و شریکش به ثروت رسیده و حالا در کار تجارت است. «حاج آقا جالوسی» در دستگاه دولت سمتی ندارد.

 

شخصیت آقازاده چطور است؟ «اشکان جالوسی» آقازاده‌ بی‌لیاقت و بی‌عرضه‌ای است که پدرش برای زندگی او تصمیم می‌گیرد و هدایتش می‌کند. «اشکان» غرق در ثروت پدر است و با استفاده از ثروت پدر، ورزش لاکچری سوارکاری را انجام می‌دهد، به مناسبت تولد دختر مورد علاقه‌اش، به او لامبورگینی هدیه می‌کند و مهمانی پرزرق‌وبرق ترتیب می‌دهد.

 

نگاه و نقد فیلم به آقازاده‌اش چیست؟ «رحمان 1400» نسبت به «ژن خوک» و «زوج یا فرد» نگاه خنثی‌تری به آقازاده قصه‌ دارد. او مانند «روزبه» و «ناصر» تاثیرگذار نیست. «اشکان» تنها به خرج کردن ثروت پدرش مشغول است و فیلم صرفا تصویری از او و زندگی مرفه‌اش به نمایش می‌گذارد که شاید در پایان تنها حسرت مخاطب را به دنبال داشته باشد. «رحمان 1400» که کیفیت قابل قبولی ندارد و تنها با هدف فتح گیشه ساخته شده، با میزان زیاد شوخی‌های دوپهلوی جنسی، در صدر جدول فروش قرار گرفته است.

 

زوج یا فرد

آقازاده کیست؟ «ناصر» با بازی اشکان اشتیاق

پدرش کیست؟ «دکتر کمال شهری» با بازی هدایت هاشمی به عنوان معاون وزیر شناخته می‌شود اما به نام وزارتخانه‌ اشاره‌ای نمی‌شود. پدر آقازاده‌ای که در «زوج یا فرد» می‌بینیم با پدری که دو فیلم دیگر نشان می‌دهند، شخصیت متضادی دارد. «کمال شهری» نمونه یک مسئول درستکار است، او هرگز از موقعیتش سوءاستفاده نمی‌کند و حلال و حرام برایش اهمیت دارد.

 

شخصیت آقازاده چطور است؟ تصویر «ناصر» هم با آقازاده نمونه‌های سینمایی متفاوت است. او اهل خانواده است و همسر و فرزند دارد. «ناصر» با ظاهر موجهی که برای خود دست‌وپا کرده، پدرش را گول می‌زند و مخفیانه ثروتی جمع می‌کند. او به پشتوانه اسم پدر، امضایش را دو و نیم میلیارد می‌فروشد، اهل رشوه‌خواری است و در کار برای سود بیشتر تقلب می‌کند.

 

نگاه و نقد فیلم به آقازاده‌اش چیست؟ «زوج یا فرد» در ابتدا خوب شروع می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد فردی در موقعیت ناصر تا چه اندازه فرصت دارد از آقازادگی‌اش بهره ببرد، اما در پایان با تلنگر پدرش تصمیم به جبران می‌گیرد و نسبت به «اشکان» و «روزبه» تصویر مثبت‌تری از او ارائه می‌شود. اصلاح و پشیمانی او در پایان، کمی از جسارت و تیزی تیغ نقد سریال کم کرده است. هرچند که این سریال شخصیت هایی کاملا تکراری با بازی هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان و یوسف تیموری داشت، اما به لحاظ حال‌وهوای سیاسی و سوژه به روزی که انتخاب کرده بود، موفق شد توجه مخاطبان را جلب کند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.