2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
شکست عشقی زندگی پسرم را نابود کرد

شکست عشقی زندگی پسرم را نابود کرد

چند ماه گذشت، دختر مورد علاقه اش ديگر جوابش را نمي داد و مثل اين كه گفته بود روي حرف پدرش نمي تواند چيزي بگويد. پسرم هم آتشي شده بود و حتي مي گفت اگر بميرد ديگر اسم اين دختر را هم به زبان نمي آورد.

دوات آنلاین-پسرم، با ندانم كاري سرنوشت خودش را تباه كرد. این را زنی می‌گوید که برای کمک گرفتن از مشاوران به مرکز مشاوره پلیس خراسان رضوی مراجعه کرده است. او داستان زندگی پسرش را این طور تعریف کرد:

 

دهانش بوي شير مي داد و تازه از سربازي برگشته بود كه خاطرخواه يك دختر شد. اصرار داشت برايش به خواستگاري برويم. موضوع را جدي نگرفتم و به او گفتم تا وقتي سر كار نروي برايت آستين بالا نمي زنيم. اما او درگير احساس و هيجان شده بود و يك سال هم بكوب سركار رفت. در اين مدت پول خوبي جمع كرده بود و هر روز يادآوري مي كرد كه بايد به قول خودم عمل كنم.

 

با شوهرم صحبت كردم و به خواسته پسرم احترام گذاشتيم. ما به خواستگاري رفتيم؛ پدر مهسا آدم دانا و با سوادي بود و خيلي منطقي آب پاكي را روي دست مان ريخت كه موافق ازدواج دخترش با پسرمان نيست. البته او راست مي گفت چون هيچ شباهتي بين اين دو خانواده وجود نداشت. من و شوهرم كه  ته دلمان  به اين موضوع راضي نبود  به خودمان اميد مي داديم كه شايد  پسرم بفهمد خير و صلاحش در چيست.

 

چند ماه گذشت، دختر مورد علاقه اش ديگر جوابش را نمي داد و مثل اين كه گفته بود روي حرف پدرش نمي تواند چيزي بگويد. پسرم هم آتشي شده بود و حتي مي گفت اگر بميرد ديگر اسم اين دختر را هم به زبان نمي آورد.

 

اما چشم تان روز بد نبيند، روزي  كه با خبر شد مهسا ازدواج كرده و براي هميشه به شهر ديگري رفته است به سيم آخر زد. او كم طاقتي مي كرد و اداي عاشق هاي شكست خورده را در مي آورد؛ گوشه گير و تند خو شده بود و اين رفتارش من و پدرش را نگران مي كرد. اگرچه شوهرم مي گفت گذشت زمان حالش را خوب مي كند و نبايد زياد توجه نشان بدهيم.

 

متاسفانه من و همسرم اشتباه بزرگي كرديم و نه تنها فرصتي براي پيدا كردن خودش به او نداديم بلكه سر هر حرف و بهانه اي، موضوع شكست عشقي اش را مثل پتكي به فرق سرش مي كوبيديم و سرزنشش مي كرديم. با اين وضعيت، متاسفانه پسرم از خانواده فاصله گرفت و به دوستي نااهل پناه برد كه او را به دام مواد مخدر انداخت. اعتياد حالش را بد كرد و هر روز كه مي گذشت نگراني من و پدرش از اين بابت با فشار شديد روحي به دغدغه بيشتري تبديل مي شد.

 

دست به كار شديم و او را تحت درمان قرار داديم. توانست خودش را پاك كند و بعد هم برايش به خواستگاري دختر يكي از اقوام رفتيم. خانواده اين دختر با توجه به شناخت و اعتمادي كه به ما داشتند بدون تحقيقات جواب مثبت دادند و پسرم ازدواج كرد و 2 سال گذشت ...

 

پسرم اخلاق نداشت و با همسرش خيلي بد رفتاري مي كرد، از طرفي با وجود نصيحت ها و تذكرهاي دلسوزانه ما، از دوست ناباب خودش دست برنداشت و دوباره به دام اعتياد افتاد. همسرش نمي توانست با اين رفتارهاي پرخاشگرانه و اعتياد او كنار بيايد و براي همين هم اختلافات شان بالا گرفت.

 

پسرم كه مغرور و خودخواه بود از ماجراي شكست عشقي اش با يك وجب روغن و پياز داغ حرف هايي براي همسرش مي زد كه عروسم را مصمم به طلاق كرد. آنها از هم جدا شدند و پسرم كه راهش را گم كرده بود دست از پا درازتر به خانه ما برگشت و ديگر سر كار هم نرفت. اوضاع او روز به روز بدتر مي شد و به وضعيتي افتاد كه ماموران كلانتري 30 او را به خاطر قيافه تابلو و از هم پاشيده اش به عنوان مظنون سرقت دستگير كردند.

 

مادر دل نگران قطرات اشك را از صورتش پاك كرد و با صدايي بغض گرفته افزود: تمام اين بدبختي از يك دوستي خياباني و احساسات آتشين شروع شد اما شعله اي كه اصل و اساس نداشته باشد يعني از كنده و زغال، جان نگيرد پابرجا نمي ماند و زود خاموش مي شود.

 

اگر رابطه ما دوستانه تر بود و پسرم به خانواده اعتماد مي كرد و حرف همديگر را مي فهميديم شايد اين طوري نمي شد...

 

نظریه کارشناس

دكتر "سيد مجيد موسوي راد" در اين باره مي گويد: وجود احساسات، هیجانات و عواطف در انسان امری طبیعی، ذاتی و اساسی است. پس مواجه با آن نیز باید مواجهه ای صحیح و بدور از شتاب زدگی و توام با آرامش باشد.

 

وي افزود: گام اول وابستگی جوان به دختر یک امر عادی بوده است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد، ادامه ماجرا به دوشاخه تقسیم می شود، یکی رفتار و برخورد والدین و دیگری نوع تحلیل خود جوان نسبت به موضوع است.

 

رئيس مركز مشاوره آرامش پليس خراسان رضوي خاطر نشان كرد: برخورد سرزنش گرانه والدین به همراه عدم تحلیل و پذیرش موضوع توسط جوان و از سویی بی توجهی به لزوم گذشت زمان و مراقبت روانشناختی از جوان (به گونه ای این جوان دچار سوگ شده است، یعنی حالتی که در آن یک نفر فرد عزیزی را از دست می دهد)، درآوردن اداهای فرد عاشق شکست خورده (این رفتارها ادا نیست بلکه واقعیت است)، گوشه گیری، تندخویی و... همگی علائمی از وضعیت نامناسب احساسی جوان بوده است. لذا لزوم رفتار زیرکانه و مدبرانه همراه با حوصله، همدلی، کمک به تخلیه هیجانی و... از الزامات مواجه با احساسات این جوان بوده است.

 

اين مدرس مهارت هاي زندگي تصريح كرد: بی توجهی به مواردي كه ذكر كرديم باعث گرایش جوان به فردی دیگر و رفتارهای تخلیه کننده معیوب همانند اعتیاد و... شده است.

 

وي گفت: تداوم اعتیاد، ازدواج ناموفق و... همگی نشان دهنده این است که رابطه احساسی اولیه در جوان هنوز حل نشده باقی مانده است. بررسی موضوع گذشته و کمک به نوجوان جهت پذیرش آن موضوع در یک قالب عقلانی-هیجانی و کمک به عبور جوان از آن شرایط احساسی، کمک شایانی به بهبود جوان خواهد کرد.

 

نويسنده: غلامرضا تديني راد؛ كارشناس رسانه معاونت اجتماعي پلیس خراسان رضوي

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.