2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کلسترول خوب و کلسترول بد چیست؟

کلسترول خوب و کلسترول بد چیست؟

کلسترول یکی از مهم‌ ترین مواد مورد نیاز بدن است: وجود میزان کافی از آن برای ساخت دیواره‌ سلولی، تولید برخی هورمون‌ ها، تأمین ویتامین D و ... ضروری است.

دوات آنلاین-کلسترول، ماده‌ای نرم و مومی شکل است که از چربی ساخته شده. این ماده در جریان خون و همه‌ سلول‌ های بدن وجود دارد.

 

کلسترول یکی از مهم‌ ترین مواد مورد نیاز بدن است: وجود میزان کافی از آن برای ساخت دیواره‌ سلولی، تولید برخی هورمون‌ ها، تأمین ویتامین D و ... ضروری است.

 

تفاوت کلسترول با دیگر چربی‌ های موجود در خون این است که این ماده در خون حل نمی‌ شود. کلسترول به‌وسیله‌ لیپوپروتئین‌ ها بین سلول‌ ها جا به‌ جا می‌ شود. لیپو پروتئین‌ های با چگالی کم که به LDL معروف هستند، از انواع بد کلسترول هستند. اگر میزان کلسترول LDL در خون افزایش پیدا کند، این کلسترول در دیواره‌ رگ‌ های خونی که وظیفه‌ تغذیه قلب و مغز را دارند، رسوب می‌کند و باعث تنگ شدن این عروق می‌ شود. این وضعیت می‌ تواند انعطاف‌ پذیری رگ‌ ها را کم کند و باعث انسداد سرخرگ، انسداد شرایین، ایجاد لخته و در نهایت حمله‌ قلبی یا سکته شود.

 

در مقابل، لیپو پروتئین‌ های با چگالی بالا یا HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شوند. حدود یک‌ چهارم تا یک‌ سوم کلسترول خون از نوع HDL است. این نوع کلسترول برخلاف نوع LDL مانع بروز حمله‌ قلبی می‌شود؛ تا جایی‌که کاهش این کلسترول در خون (کمتر از ۴۰0 میلی‌گرم در لیتر) می‌تواند خطر حمله‌ قلبی را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب کلسترول LDL، از انسداد رگ‌ها و خطرات بعدی جلوگیری می‌کند.

 

نوع سومی از کلسترول وجود دارد که به تری‌ گلیسرید شهرت دارد. تری‌گلیسرید، از چربی‌ های داخلی بدن ساخته می‌شود كه اضافه وزن، چاقی و رژیم غذایی نامناسب با کالری بالا، باعث افزایش آن می‌شود. در خون افراد با تری‌ گلیسرید بالا، سطح کلسترول بد (LDL) بسیار بیشتر از میزان کلسترول خوب (HDL) است.

 

منبع: دانستنی ها

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.