2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
مروری بر فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور فیلمبرداری شدند

مروری بر فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور فیلمبرداری شدند

از دهه هفتاد که سینمای ایران نخستین فیلم سینمایی خود را با نام «دیدار در استانبول» در خارج از کشور ساخت تاکنون فیلم های بسیاری در کشورهای دیگر ساخته شده یا در حال ساخت است.

دوات آنلاین-فیلم سازان ایرانی سال هاست که برای ساخت آثار خود با توجه به فیلم نامه های شان به کشورهای دیگر سفر می کنند و در آثار خود لوکیشن های خارجی را به تصویر می کشند. از دهه هفتاد که سینمای ایران نخستین فیلم سینمایی خود را با نام «دیدار در استانبول» در خارج از کشور ساخت تاکنون فیلم های بسیاری در کشورهای دیگر ساخته شده یا در حال ساخت است که می توان به کافه ترانزیت، شکار روباه، فرش باد، قفس طلایی، من سالوادور نیستم، تگزاس، خانم یایا، لس آنجلس تهران و مصادره اشاره کرد. در گزارش پیش روی تان نگاهی خواهیم داشت به برخی آثاری که برای ساخت آن ها سفرهای خارجی انجام شده است.

 

نقاب

 در سال 83، «کاظم راست گفتار»، «نقاب» را که فیلم پر سر و صدایی بود، جلوی دوربین برد و توانست با توجه به اقتضای قصه، بخش اعظمی از سکانس های فیلم را در دبی فیلم‌برداری کند. فیلم نامه قابل توجه «پیمان قاسم خانی»، هم به روز بود و هم غافلگیری های خاص خودش را داشت.

 

آدم برفی

«داوود میرباقری» در سال 73 فیلم پر سر و صدای «آدم برفی» را در ترکیه جلوی دوربین برد. میرباقری در این فیلم برخلاف «دیدار در استانبول»، چاشنی کمدی موضوع را کمی بیشتر کرد تا فیلم به اثری تلخ در این زمینه محدود نشود. البته باید پذیرفت که اگرچه بار اصلی فیلم بر دوش روایتی کمیک و بازی دوست داشتنی «اکبر عبدی» است اما رگه های درام اثر نیز در آن سال ها مابه ازای بیرونی داشت و مورد استقبال فوق العاده ای قرار گرفت.

 

گذشته

فیلم سینمایی «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی، از جمله آثار ایرانی است که با بودجه خارجی تولید شده است. این فیلم، نامزد نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و به نمایندگی از سینمای ایران برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در سال 2013 به آکادمی اسکار معرفی شد اما در بین نامزدهای دریافت این جایزه راه پیدا نکرد.

 

خاکستر سبز

حاتمی کیا در سال 72، دومین تجربه برون مرزی خود را با «خاکستر سبز» انجام داد، جایی که برای تکمیل تحقیقاتش، راهی کرواسی شد. حاتمی کیا، تا به امروز نشان داده که کارگردان به روزی است.

 

محمد رسول ا...(ص)

«مجید مجیدی» در کنار لوکیشن های خارق العاده فیلم محمد رسول ا...(ص) در شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) که حوالی شهر قم قرار دارد و در آن مکه و مدینه با جزئیات و مختصات دقیق و واقعی بر اساس متون بازسازی شده‌اند بعضی از سکانس‌های فیلم را نیز در کرمان، عسلویه و سکانس مربوط به حمله ابرهه به مکه را در آفریقای جنوبی، فیلم برداری کرد.

 

ردکارپت

عطاران فیلم «رد کارپت» را در شهر کن فرانسه جلوی دوربین برد؛ فیلمی که مجوز ویدئویی داشت اما به سینمایی تبدیل شد. فیلم به کارگردانی و نویسندگی رضا عطاران ساخته سال ۱۳۹۲ و محصول کشورهای ایران و فرانسه است.

 

از کرخه تا راین

«ابراهیم حاتمی کیا» در سال 71، یکی از بهترین ساخته های کارنامه هنری خود را تحت عنوان «از کرخه تا راین» در آلمان جلوی دوربین برد. این فیلم به نوعی جزو نوآوری های سینمای دفاع مقدس محسوب می شود. «از کرخه تا راین» با استقبال حیرت آوری از سوی مردم و سینماگران همراه شد.

 

سلام بمبئی

فیلم سینمایی «سلام بمبئی» محصول مشترک سینمای ایران با سرمایه گذاری خارجی است که محمدرضا گلزار و بنیامین بهادری در کنار دیا میرزا و  گلشن گروور، بازیگران سینمای هند، بازی کردند. فیلم داستان آشنایی یک دختر هندی و یک پسر ایرانی (محمدرضا گلزار) را روایت می‌کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده‌ای می‌شوند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.