2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
همه آنچه درباره مردان نمکی زنجان با قدمت 2هزار ساله باید بدانید

همه آنچه درباره مردان نمکی زنجان با قدمت 2هزار ساله باید بدانید

تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.

دوات آنلاین-قدمت برخی از مومیایی های کشف شده در معدن نمک چهرآباد زنجان به بیش ار 2 هزار سال می رسد، مومیایی هایی که که به 'مردان نمکی' معروف شدند و تا کنون اطلاعات ارزشمندی را از تاریخ در اختیار باستان شناسان گذاشته اند.

 

تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.

 

مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی ها حفظ شود به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تا کنون هیچ اثری از لباس مردم عادی دوران هخامنشی در اختیار نبود تا آنکه با کشف یک مومیایی مدفون شده در معدن نمک چهرآباد آثار ارزشمندی در این زمینه به دست آمد که قدمت آنها به 2 هزار و 350 سال می رسد.

یحیی رحمتی افزود: طبق کاوش­های انجام یافته در محوطه معدن تارخی چهرآباد مشخص شده است که این معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس آزمایش های سال یابی کربن مشخص شد که سه مورد از مردان نمکی مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود 2 هزار و 300 سال، 2 مورد از مردان نمکی مربوط به دوره ساسانی، با قدمت حدود 1500 تا 1700 سال قبل است.

 

رحمتی خاطرنشان کرد: با توجه به شواهد و مدارک موجود، ریزش تونل­های معدن چهرآباد، دست کم دوبار رخ داده است؛ نخستین بار در حدود 2 هزار و 300 سال پیش و سپس با گذشت چندین قرن دوباره حادثه­ای دیگر در معدن نمک رخ داده و در نتیجه آن مردان دیگری کشته و در آن مدفون شده ­اند.

 

کاوشها در محوطه باستانی چهرآباد زنجان از سال 83 آغاز شده است و از سال 89 تا کنون اداره کل میراث فرهنگی زنجان کاوش در این محوطه تاریخی را با مشارکت و همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان دنبال می کند.

 

مرد نمکی شماره چهار که متعلق به پسری 16 ساله است، سالم ترین و کامل ترین مومیایی کشف شده از معدن نمک چهرآباد، با قدمتی 2300 ساله(دروه هخامنشان) است.

 

با وجود آسیب دیدگی هنگام مرگ، تا حدودی بیشتر قسمتهای بدن سالم باقی مانده است که شامل مجموعه استخوانها و بافت نرم این مومیایی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

 

از ویژگی های بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که برتن او دیده می شود. این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است.

 

پرستو قاسمی مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه موزه مردان نمکی زنجان همواره جزو اماکن پربازدید در میان جاذبه های گردشگری این استان است، گفت: پسر 16 ساله مربوط به دوره هخامنشی که از کامل ترین نمونه های مردان نمکی کشف شده است، به همراه دو مرد نمکی دیگر در موزه عمارت ذالفقاری زنجان نگهداری می شوند.

 

به گزارش ایرنا، هم اکنون از 6 مومیایی کشف شده، آثار 2 مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای 'مردان نمکی' در موزه باستان شناسی زنجان نگهداری می شود و سه مومیایی 'مردان نمکی' در همین موزه و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.

 

گفتنی است مرد نمکی نگهداری شده در موزه ملی ایران نیز متعلق به دوره ساسانی است.

 

موزه باستان شناسی زنجان واقع در عمارت تاریخی ذوالفقاری این شهر، علاوه بر مومیایی های 'مردان نمکی' ، دارای سه بخش پیش از تاریخ، تاریخی و بخش اسلامی است که در هر یک از آنها اشیای مربوط به هر دوره به نمایش گذاشته شده است.

 

در بخش پیش از تاریخ، اشیای دوره پیش از تاریخ کشف شده در استان زنجان از محوطه های تپه نور سلطانیه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و تپه خالصه خرمدره مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد و سها چای تپه مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد نگهداری می شود. این اشیا شامل انواع کاسه های سفالین ساده و منقوش، انواع ابزار سنگی بنام میکرولیت و ابزار استخوانی و پیکرک های حیوانی است.

 

بخش تاریخی دارای انواع ظروف سفالین عصر آهن کشف شده در استان زنجان شامل انواع سفالهای خاکستری و نخودی، ظروف سفالین لعابدار دوره اشکانی، انواع خمره های ذخیره آرد، انواع ابزار جنگی از جنس مفرغ شامل سرگرز و پیکان، سرپیکان و شمشیر های ساده و منقوش است.

 

در بخش تاریخ اسلام نیز انواع اشیای دوره اسلامی شامل پی سوزهای ساده و لعابدار دوره ایلخانی، ظروف مسی قلمزنی، کاشی های ستاره ای و زرین فام کشف شده از گنبد سلطانیه، سکه های دوره های مختلف تاریخی از دوره تاریخی تاپایان دوره اسلامی نگهداری می شود.

 

منبع: ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.