2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟

چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟

پنج درصد از افراد۶۵ سال به بالا به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که10 تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.

دوات آنلاین-بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های زوال‌ عقل و همچنین معروف‌ترین بیماری‌ اختلال حافظه است. همه ما از این که در پیری دچار آلزایمر شویم وحشت داریم .این بیماری چگونه به وجود می آید.نام این بیماری را بسیار شنیده ایم و اگر کمی روراست باشیم همه ما از ابتلا به ان هراس داریم. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر علی امینی هرندی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفتگو کرده است .

 

وی در این‌باره می گوید: بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری فراموشی در سنین بالا است که درواقع یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار بخصوص حافظه تحلیل می‌رود.

 

دکتر امینی هرندی ادامه داد : پنج درصد از افراد۶۵ سال به بالا به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که10 تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.

 

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بارزترین نوع از انواع بیماری های زوال عقل ، اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های جدید محدود می‌شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجددا همان سوال را می‌پرسد. مثلا یادش نمی آید صبحانه چه چیزی خورده یا در منزل را قفل کرده است یا نه. همچنین بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارایی اش را نگه دارد. وی افزود : افراد مبتلا به آلزایمر به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز دچارمشکل ایجاد می‌شوند. کم‌کم مشکل مسیریابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون بروند ممکن است گم شوند. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودشان هم مشکل پیدا می‌کنند. بروز اختلال در حافظه و شناخت سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری فرد گردد .

 

دکترامینی هرندی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات زوال عقل بروز توهم و هذیان است که شایع ترین آن بدبینی به اطرافیان است. مثلا بیمار فکر می کند همسرش به وی خیانت کرده‌است و یا همسایگان و پرستارش قصد آسیب رساندن و توطئه علیه وی را دارند. بیمارممکن است به فرزندانش بدبین شود. گاهی اوقات بیمار افرادی را مثلا والدین فوت شده یا اقوام را که نیستند و حضور ندارند را می‌بینند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد : در صورت شدت بیماری آلزایمر، فرد برای انجام کارهای اولیه شخصی نیاز به کمک پیدا می‌کند و ممکن است توانایی کنترل ادرار و مدفوع را هم از دست دهد. بیمار دچار زوال عقل ممکن است در تکلم و یافتن کلمات مناسب مشکل پیدا کند و در نتیجه کم حرف و گوشه گیر شود. در موارد پیشرفته تر بیمار آگاهی‌اش را نسبت به بیماری را از دست داده و نمی‌داند دچار ناتوانی در انجام برخی کارها است و ممکن است کارهای پرخطرانجام دهد.

 

 وی اظهار کرد علت ابتلا به بیماری آلزایمر ، از بین رفتن سلول های عصبی مغز و ارتباط بین آن ها با یکدیگر می باشد. در واقع روند تخریب سلولی بیماری حدود بیست سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌است که با روش های پیشرفته امروزه می توان آن را 10 سال زودتر از شروع علایم تشخیص داد. مرگ بیمار پس از 10 تا 20 سال ازشروع علایم اتفاق می افتد که به دلیل زمین گیر شدن بیمار و اغلب به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از آن می باشد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که درمان بیماری آلزایمرچگونه است ، اظهار کرد : گرچه هنوز درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما با استفاده از داروها می‌توان از شدت اختلال حافظه و مشکلات رفتاری بیمار کاست.در حال حاضر درمان بیماری آلزایمر بیشتر شامل درمان‌های علامتی، درمان اختلالات رفتاری و داروهای بهبود دهنده حافظه بیمار است.

 

دکتر امینی هرندی عنوان کرد : هنوز راه ثابت شده‌ای برای پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر وجودندارد، چراکه عامل و یا عوامل اصلی این بیماری ناشناخته است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دیابت و هر بیماری دیگری که بر قند خون تاثیر داشته باشد، در عملکرد مغز و سیستم اعصاب اختلال وارد می‌کند.

 

این متخصص مغز و اعصاب در پایان گفت : از بهترین راه‌هایی که امروزه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر بیان می‌شود، همان راه‌هایی است که برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی بیان می‌شوند. کنترل موارد مهمی که بر سلامت قلب تاثیر دارد، مانند، فشارخون بالا، چاقی و دیابت ممکن‌است بتواند به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک کند. افزایش تحرک و فعالیت جسمی، روابط اجتماعی و رژیم غذایی سالم می‌تواند، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. برای پیشگیری، استفاده از ذهن مثل یادگیری دو زبان و حل جدول، معاشرت با دیگران، انتخاب زندگی سالم، کنترل کلسترول، جلوگیری از چاقی، تغذیه سالم، ورزش کردن و توجه به فشار و قند و پیشگیری از ضربه سر کمک کننده است.

 

منبع: آفتاب یزد

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.