2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
بانک صادرات سال 97 را چگونه گذراند؟

بانک صادرات سال 97 را چگونه گذراند؟

بانک صادرات در سال 97 با انجام اقداماتی دستاورد مهمی را در توقف نماد زیان در این بانک داشته و علاوه بر آن عملکردهای موثری نیز در زمینه توسعه خدمات بانکداری داشته است.

دوات آنلاین-بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور، امسال را با چالشی بزرگ و وعده برنامه ریزی به سهامداران برای توقف روند افزایش زیان و خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت آغاز کرد و تا اینجای کار توانسته با عبور از این بحران و دست یابی به نقطه سر به سر در هزینه و درآمد و ورود به نقطه سودآوری، دستاورد چشمگیری را حاصل نماید و به نظر می رسد در پی اجرای برنامه های عملیاتی برای دستیابی به سودآوری در سال آینده خواهد بود.

 

علاوه بر این بانک صادرات در سال 97،در مجموع عملکرد قابل توجهی در اکو سیستم بانکداری ایران داشته است که تیتر20 نگاهی به برخی از آنها داشته است:

 

رتبه برتر بانک صادرات ایران در حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط

بر اساس گزارش عملکرد هشت‌ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک صادرات ایران در زمینه پرداخت تسهیلات و حمایت از کالای ایرانی و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط، رتبه اول را در بین بانک‌های خصوصی کشور به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش عملکرد هشت ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک صادرات در آبان سال ٩٧ با پرداخت ٢٦١ فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر سه هزار و ٧٤٦ میلیارد ریال به این بنگاه‌ها سهم مهمی در حمایت از تولید کالای ایرانی و اشتغال ملی داشته است.

گفتنی است بانک صادرات ایران طی ٩ ماهه اول سال ٩٧ نزدیک به ٢١ هزار میلیارد ریال به بنگاه‌های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کرده است.

 

پرداخت بیش از 15 هزار فقره تسهیلات حمایتی در بخش مسکن

بانک صادرات ایران در ٩ ماهه اول سال ٩٧ بیش از ١٥ هزار فقره تسهیلات حمایتی در بخش مسکن روستایی و مسکن اقشار ویژه پرداخت کرد.

این بانک طی ٩ ماه منتهی به پایان آذرماه سال جاری با اعطای ١٥ هزار و ٧٨٩ فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر هشت هزار و ١١٧ میلیارد ریال برای حمایت از مسکن اقشار ویژه (خانواده‌های محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران)، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، نوسازی بافت‌های فرسوده و احداث حمام در مناطق کمتر توسعه یافته روستاهای کشور تخصیص داده است.

 

پرداخت بیش از 94 هزار فقره تسهیلات ازدواج

این بانک در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، زمینه ازدواج ٩٤ هزار و ٤١٨ نفر را در ٩ ماه منتهی به پایان آذرماه سال جاری با اعطای بیش از ١٤ هزار و ٦٣٧ میلیارد ریال وام ازدواج و تهیه جهیزیه فراهم کرده است.

همچنین بانک صادرات ایران به‌منظور حمایت از اقشار مختلف جامعه در هشت‌ماه نخست سال‌جاری ١٢٠ هزار فقره وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است.

 

 افزایش سرمایه ٢٢٣ درصدی

هیات مدیره بانک صادرات درصدد است تا سرمایه این بانک را به میزان 223 درصد افزایش دهد. بر این اساس، پیشنهاد افزایش ٢٢٣ درصدی سرمایه اولیه شرکت از میزان ٥٧ هزار و ٨٠٠ میلیارد ریال به ١٨٦ هزار و ٥٦٣ میلیارد و ٢٠٨ میلیون ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار سرمایه و خروج از شمولیت ماده ١٤١ اصلاحیه قانون تجارت به تصویب هیات مدیره  بانک رسید و گزارش آن همزمان برای اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی به سازمان بورس اوراق بهادار تهران ارسال شده است.

 

بانک صادرات ایران برگزیده هشتمین جشنواره دکتر نوربخش

در هشتمین جشنواره مرحوم دکتر نوربخش، سامانه تحلیل هزینه و فایده مشتریان بانک صادرات ایران، رتبه برتر بخش سامانه‌های درون‌بانکی را به‌دست آورد.

بانك صادرات ايران به منظور افزايش رضايت مندي و خلق ارزش افزوده بيشتر براي مشتريان و همچنين صرفه جويي در زمان و هزينه آنها نسبت به ايجاد سامانه تحليل هزينه و فايده كرده است که این سامانه در حاشیه هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در جشنواره معتبر دکتر نوربخش، رتبه برتر سامانه های دورن بانکی را به خود اختصاص داد.

 

انتخاب بانک صادرات به عنوان پنجمین شرکت ایران در رتبه بندی سالیانه

بانک صادرات ایران در آخرین رتبه‌بندی سال 97 بر اساس نتایج به دست آمده از گزارش گروه کارشناسی رتبه‌بندی IMI-100 در بین 500 شرکت بزرگ ایران از نظر «شاخص دارایی» رتبه اول، بر اساس «شاخص فروش» رتبه پنجم، از منظر میزان اشتغالزایی رتبه دوم و بر مبنای شاخص ارزش افزوده جایگاه ششم را به خود اختصاص داد.

 

کاهش زیان در گزارشات 6 ماه

 کاهش 34 درصدی زیان بانک طی سال جاری  و انتظار برای تداوم این روند، از دیگر مواردی است که بانک صادرات در سال 97 توانسته به آن دست یابد.

بانک صادرات وعده کاهش 50 تا 60 درصدی زیان به نسبت سال 96 را داده که در عملکرد 9 ماهه این کاهش به میزان 34 درصد رقم خورده است. باید تصریح کرد که زیان سال گذشته بیش ازسه هزار و 500 میلیارد تومان بوده که در صورت محقق شدن کاهش 50 تا 60 درصدی آن در پایان امسال، به هزار و 750 تا هزار و 790 میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

تهاتر بیش از 85 هزار میلیارد ریال از مطالبات دولتی بانک  با بدهی به بانک مرکزی، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار داد.

 

افزایش خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری

خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک صادرات ایران در گزارش‌های 9 ماهه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 188 درصد افزایش یافت.

بر اساس صورت‌های مالی منتشره بانک صادرات ایران در سامانه کدال، درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری در گزارش دوره‌ای 9 ماهه سال جاری 15 درصد افزایش داشته که به دلیل افزایش سود سپرده‌های پرداختی به میزانی کمتر از درآمد مذکور، خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری روند مثبتی به خود گرفته و نسبت به مدت مشابه سال قبل، 188 درصد افزایش ثبت کرده است. همچنین جمع دارایی‌های بانک در پایان آذرماه به حدود 200هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

ارائه محصولات نوین بانکی

از جمله این طرح ها می توان به طرح سپهر دانش اشاره کرد که در این اقدام بیش از 110 هزار دانش‌آموز با دریافت اولین کارت بانکی خود از بانک صادرات ایران، استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را تجربه کردند.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده تاکنون بیش از 17هزار نفر از مشتریان بانک صادرات ایران در قالب «سپرده کوتاه‌مدت طرح ٦٧»، از تسهیلات این بانک با نرخ 6 درصد بهره‌مند شدند.

 

فروش املاک مازاد

موضوع واگذاری املاک و اموال مازاد بانک ها در جهت تحقق خروج این بنگاههای اقتصادی از موضوع بنگاه داری و اهمیت این موضوع در بحث اصلاح نظام بانکی بر کسی پوشیده نیست.

در این زمینه بانک در ٩ ماهه نخست سال ٩٧ بانک صادرات  با برگزاری ٨٥ مزایده، موفق به فروش ٣٢٨ رقبه ملک به ارزش بالغ بر ٣ هزار و 51 میلیارد ریال شده است.

همچنین بانک صادرات ایران در جهت خروج از بنگاه‌داری، اقدام به واگذاری برخی شرکت‌های غیرابزاری خود کرده به نحوی که سهام بانک در 12 شرکت واگذار شده و برنامه‌ریزی برای فروش هفت شرکت دیگر نیز انجام شده که این موضوع موجب افزایش خالص سود سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد.

 

وصول مطالبات کلان

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، مسئولان بانک صادرات از وصول بیش از ٥١ هزار میلیارد ریال از مطالبات‌کلان این بانک از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه سال ٩٧ خبر می دهند.

بنا بر این اطلاعات، با اجرایی شدن طرح «پیمان» (از ابتدای شهریور ماه) تا ٢٤ مهر سال جاری نیز، بیش از ٢٠ هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال از مطالبات مدیونین دارای مانده بدهی کمتر از یک میلیارد ریال و بالغ بر ٢٩ هزار و ٤٠٠ میلیارد ریال از مطالبات کلان مدیونین دارای مانده بدهی بیشتر از یک میلیارد ریال، با ارائه مشوق‌هایی تعیین تکلیف و وصول شده است.

 

عمل به مسئولیت های اجتماعی

اکنون پس از گذشت حدودا یکسال از وقوع زلزله در سرپل ذهاب،  بانک صادرات با تکمیل طرحهای مختلف در این منطقه توانسته بخش مهمی از مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد که در تازه ترین اقدام با افتتاح ٧٦ واحد مسکونی دیگر توسط خیرین مدرسه‌ساز بانک صادرات ایران در شهر سرپل ذهاب، تعداد واحدهای مسکونی تحویل داده شده به مردم در این منطقه به ١٠٨ واحد رسید.

 

بنابر گزارش ها، با افتتاح ٧٦ واحد مسکونی دیگر در سرپل‌ذهاب و بهره‌برداری از ٦٠ واحد مسکونی جدید در شهر ثلاث‌باباجانی توسط خیرین مدرسه‌ساز بانک صادرات ایران، تعداد واحدهای مسکونی تحویل داده شده به مردم این دو شهر به ترتیب به  ١٠٨ واحد  و ١٠٤ واحد رسید و سایر واحدهای تعهد شده دیگر نیز تا پایان سال تحویل صاحبان آنها خواهد شد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.