2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
راهنمای کامل سفر به استان گلستان + مکان‌های دیدنی و معرفی غذاهای محلی

راهنمای کامل سفر به استان گلستان + مکان‌های دیدنی و معرفی غذاهای محلی

استان گلستان دیدنی های زیادی دارد؛ هم مناطق طبیعی بکر و چشم نواز و هم محل های تاریخی. با معروفترین جاذبه های گردشگری این استان آشنا شوید.

دوات آنلاین-استان گلستان بی‌شک یکی از زیباترین مناطق ایران است که گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. اگر تاکنون به این استان سفر نکرده‌اید گشت و گذار در این استان را حتما در برنامه های خود قرار بدیهد البته دیدن همه جای گلستان به زمان زیادی نیاز دارد و باید چندین بار به این منطقه سفر کنید و هر دفعه گوشه ای از آن را ببینید.

گلفشان نفتلیجه از دیدنی های استان گلستان است

گلفشان نفتلیجه؛ از دیدنی های استان گلستان

بدون شک اگر زمانی که به نفتلیجه بروید و حوضچه آن را به رنگ بنفش یا صورتی ببینید، متعجب می شوید و این سؤال برایتان پیش می آید که علت این تغییر رنگ چیست.

 

تغییر رنگ نفتلیجه که به تازگی اتفاق افتاده است، نشان از وجود ماده معدنی و ارزشمندی در محیط اطراف آن است. در دشت های شمال و شمال غربی گلستان این ماده به وفور یافت شده و یکی از منابع ارزشمند محسوب میشود. بد نیست بدانید ید در آب دریا و شورابه های خارج شده از اعماق زمین، با ترکیبات سدیم و پتاسیم وجود دارد و در آب های شور خروجی از چاه های نفت و نمک نیز مشاهده می شود.

 

گلفشان نفتلیجه یکی از مناطق دیدنی در بندر ترکمن است که در ارتفاع ۲۶متری از سطح دریا قرار دارد و شکل مخروطی دارد. این گلفشان حدود ۸ متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه آن آب شور به همراه گل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می شود.

 

در بیشتر مواقع از این مکان بوی نفت خام به مشام می رسد که البته این هم جزوی از زیبایی آن است. از زیبایی های دیگر این گلفشان، دهانه های فرعی گاز است که به شکل چاله های کوچک آتشفشانی دیده می شود.

 

نفتلیجه دارای خواص درمانی است و گل های آن برای درمان بیماری هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان ها به دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در ترکیبات آنها برای بدن مفید است.

حتما به پارک ملی گلستان بروید

زیبایی های پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان یکی از قدیمی ترین پارک های ملی ایران محسوب می شود که بیش از ۹۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد و به همین دلیل از تنوع بسیار وسیع جانوری و گیاهی برخوردار است.

 

در این پارک نزدیک به ۱۳۵۰ گونه مختلف گیاهی رشد می کند که به لطف چنین تنوعی، پارک گلستان به عنوان مقصد شماره یک طرفداران گل و گیاه در کشور محسوب می شود.

 

بیشتر بخوانید: توسکستان کجا است و چه دیدنی هایی دارد

 

در این پارک وجود گونه های گیاهی متنوع، شرایط را برای زندگی ۳۰۲ گونه حیوانی مختلف هم فراهم کرده که البته بسیاری از آنها در حال انقراض هستند.

 

از نظر توپوگرافی، این پارک بی نظیر از صخره های مرتفع آهکی تا تپه ماهورهایی با شیب و فراز کم تشکیل شده و از نظر اقلیمی بین دریای خزر و مناطق خشک شرقی قرار گرفته است. به همین دلیل پارک ملی گلستان، اقلیم های متفاوت از نواحی بسیار مرطوب تا قسمت های نیمه خشک را در بر می گیرد.

 

در این پارک طبیعی با توجه به روزهای مختلف سال دمای هوا بین منفی ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد در نوسان است که در روزهای گرم تابستان و شب های سرد زمستان این افزایش و کاهش ها ملموس خواهد بود.

 

همچنین شرایط طبیعی پارک باعث تشکیل زیستگاه های مناسبی برای زندگی برخی از این پستانداران وحشی شده که انواع گوناگون آنها در این بستر رشد و افزایش داشته اند.

 

یکی از ویژگی های منحصر به فرد پارک ملی گلستان برای گردشگران، حضور پرتعداد گرازها در کنار جاده ای است که از مرکز پارک می گذرد. برخی گرازهای پارک به قدری با انسان ها ارتباط داشته اند که به راحتی در کنار آنها در حال تردد و گشت و گذار هستند.

 

با آبشار کبودوال آشنا شوید

آبشار کبودوال را بلندترین آبشار خزه ای ایران می دانند. این آبشار یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب در استان گلستان و شهر علی آباد کتول است که با مناظر تماشایی و زیبای خود در دل یک مسیر جنگلی و کوهستانی، خاطره سفر شما به این استان را جاودانه خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: آبشار لوه کجاست و چگونه باید برویم

 

آبشار کبودوال از بارش آب در هاله ای از نورهای سبز درخشان به وجود آمده که بازتابی از تلالو خزه های سبز بر سنگ های آبشار هستند. این آبشار که در ۸ کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر علی آباد کتول واقع شده، حدود ۴۸ کیلومتر با گرگان فاصله دارد.

 

شهر علی آباد کتول، یکی از معتدل ترین شهرهای ایران است که به دلیل قرار گرفتن در منطقه پست و کم ارتفاع و همچنین همجواری با چند تپه، جنگل و کوهستان، آب و هوایی منحصر به فرد و فوق العاده دارد.

 

این آبشار تا چند سال قبل امکانات رفاهی نداشت، اما در سال های اخیر و با توجه به استقبال گردشگران، تبدیل به یکی از قطب های گردشگری در این استان شده است.

 

آبشار کبودوال که به عنوان تنها آبشار خزه ای ایران و یکی از بلندترین آبشارهای خزه ای جهان شناخته می شود، از چشمه های زیرین خود سرچشمه می گیرد و در مسیری که طی می کند، از هیچ منبع آبی دیگری از جمله رودخانه های دائمی یا فصلی کمک نمی گیرد.

 

به همین دلیل آب این آبشار زلال، شفاف و قابل شرب است و به گفته کارشناسان کبودوال پاک ترین آبشار ایران نام دارد. این آبشار ۱۲ متری در سال ۱۳۹۴ به عنوان یک میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر جورجان از مناطق باستانی استان گلستان است

شهر باستانی جورجان؛ از جاذبه های استان گلستان

شهر باستانی جورجان در ۳ کیلومتری غرب گنبدکاووس قرار دارد و در طول قرنها، مرکز ولایت های متعددی از جمله جورجان و طبرستان و نواحی اطراف بوده است.

 

از شهر باستانی جورجان به عنوان یکی از شهرهای بزرگ جهان اسلام یاد می شود که مورخان آن را همطزار با شهرهایی مانند ری، مرو و جندی شاپور می دانند. با توجه به کاوش های صورت گرفته، در ساخت جورجان از معماری و شهرسازی باستانی پیشرفته ای استفاده شده که بیش از هزار سال قبل، دارای امکاناتی مانند فاضلاب شهری، خیابان هایی با سنگفرش های منقش آجری و جورجان سیستم آبرسانی به خانه ها بوده است.

 

در این کاوشها بنایی از دوره سامانی و سلجوقی با اتاقها، چاههای بسیار، آبراهه ها و حوض های آجری و نیز مسجدی از دوره سلجوقی باطرح چهار ایوانی و اتاق های متعدد یافت شده است.

 

از دیگر مکشوفات ارزشمند در این محوطه می توان به تعداد زیادی ظرف و اشیای سفالی، آبگینه، سکه، مصنوعات فلزی، کاشی و اشیای استخوانی اشاره کرد که قدمت برخی از آنها به ۲ تا ۳هزار سال پیش از میلاد می رسد.

 

همچنین سفال هایی که از این شهر باستانی کشف شده به دوره تاریخی ساسانی، اوایل اسلام تا اواخر دوره سامانی، سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی و تیموری تاصفوی بر می گردد که تنوع طرح، نقش، رنگ و لعاب آنها، بیانگر روند تکامل هنر سفال سازی گرگان در این دوره ها و تعاملات و تأثیرات این شهر با مراکزی مانند ساری، آمل، نیشابور و سمرقند بوده است.

 

شهر باستانی جورجان که یکی از جاذبه های تاریخی شهر گرگان محسوب می شود، در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دریاچه گل رامیان، محلی بی نظیر در گلستان

در جنوب شهر رامیان کوهی در پهنه طبیعت جای گرفته که پنهان خانه نام دارد. شاید اگر به دامنه این کوه سفر کرده باشید و مروارید پنهان در آن را دیده باشید علت این نام گذاری را بدانید. دریاچه گل رامیان همان مروارید پنهان است که با چشم اندازی فوق العاده در دامنه این کوه جا خوش کرده است. این دریاچه در میان اهالی اطراف آن جایگاهی ویژه داشته و در حقیقت جایگاه مقدس نیایش آب بوده است. اطراف دریاچه را درختان بلوط و درختچه‌های ولیک پر کرده و، چون حفاظی بر این دریاچه گود و زیبا قرار گرفته‌اند. ماهی سفید رودخانه‌ای، سیاه ماهی و ماهی آبر نوئیدز از گونه‌های آبزی این دریاچه هستند.

 

به گنبد قابوس بروید

در سفر به گلستان بازدید از شهر گنبد کاووس را از دست ندهید. شهری که میزبان بلندترین برج آجری دنیا است. گنبد قابوس در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر ساخته شده و البته یکی از سازه‌های مهم در معماری ایرانی به شمار می‌آید. هنوز کاربری دقیق این برج به درستی مشخص نشده است. آنچه واضح است، استقرار کاووس در این برج و است و گویی که مقری برای فرمانروایی‌اش بوده؛ عده‌ای معتقدند که در همین برج نیز جان باخته است. فضای انعکاس صدا و کتیبه‌های روی دیوار‌ها را می‌توان از دیدنی‌ترین بخش‌های برج دانست. گردشگران می‌توانند هر روز از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر از این بنای تاریخی دیدن کنند.

 

لذت گشت و گذار در جنگل قرق

اگر گرگان را به مقصد مشهد ترک کنید در میانه‌ی مسیر با جاده‌ای جنگلی و زیبا روبه رو خواهید شد. دالانی بهشتی که بخشی از مسیر با زیباترین منظره‌ها از شما پذیرایی خواهد کرد. جنگل قرق در حقیقت یک پارک حیات وحش است که گونه‌هایی مانند شغال، روباه، قرقاول، خوک وحشی و انواع پرندگان شکاری را می‌توانید در آن ببینید.

 

مدرسه عمادیه از بناهای تاریخی استان گلستان

در محله درب نو گرگان بنایی قدیمی قرار دارد که به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده است. این بنا مدرسه‌ای با چهار ایوان است و بر بالای هر ایوان طبقه‌ای قرار گرفته که هر کدام بخشی از مدرسه را تشکیل می‌داد. ایوان غربی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ایوان است. بر بالای این ایوان و مشرف به حیاط گلدسته‌ای قرار گرفته که محل گفتن اذان است. با وجود قدمت هنوز زیبایی و صلابت را در این مدرسه می‌توان دید. مدرسه عمادیه گرگان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دهکده جهان نما، بکرترین روستای گلستان

اگر در شهر‌های شلوغ و پر رفت و آمد زندگی می‌کنید و به فرصتی برای استراحت نیاز دارید، سفر به دهکده جهان نما می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. دهکده جهان نما یکی از روستا‌های ییلاقی گلستان است که آرامش و طبیعت بکر آن می‌تواند خاطره‌ای آرام و دلپذیر از سفر به گلستان برایتان بسازد. اگر دوری از اینترنت و امکانات زندگی شهری برایتان لذت بخش است چشم انداز این بخش را از دست ندهید. از میل تاریخی رادکان در مسیر سفر به این روستا دیدن کنید.

 

کاخ موزه گرگان، اقامتگاه خاندان پهلوی

پارک شهر گرگان پارکی قدیمی در استان گلستان است که در بخشی از آن کاخ سفید رنگ، باشکوه و زیبایی را می‌بینید. این کاخ اقامتگاه تابستانی خاندان پهلوی بود و امروزه به کاخ موزه تبدیل شده است. تندیس‌هایی از ۳۰ شخصیت معروف و برجسته استان گلستان در این موزه نمایش داده شده است. این موزه به ثبت ملی رسیده و حدود ۱۰۰ قلم از اشیای مربوط به دوره پهلوی اول در آن نگهداری می‌شود. همچنین در حیاط موزه سنگ‌هایی از قرن چهارم به نمایش درآمده است. این موزه را اولین موزه شمال ایران و چهارمین موزه باستان شناسی کشور می‌دانند.

بازار بندر ترکمن بسیار جذاب است

بازارچه ساحلی بندرترکمن، بازار ساحلی پرطرفدار

خرید یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر است. پیشنهاد می‌کنیم اگر مسافر استان گلستان هستید برای خرید به بازارچه مرزی بندر ترکمن سفر کنید. این بازار در اسکله قرارگرفته و ۱۵ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. تماشای غرفه‌های رنگارنگ صنایع دستی در جوار ساحل از زیباترین بخش‌های خرید است. این بازار معروف به یکی از جاذبه‌های استان گلستان تبدیل شده و به همین دلیل در ساحل این منطقه تفریحاتی مانند قایق سواری و شترسواری را می‌توانید ببینید.

 

معرفی غذا‌های محلی استان گلستان

استان گلستان نیز مانند همه‌ی بخش‌های ایران تنوع غذایی و سبک پخت و پز خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید سفر کاملی به این استان داشته باشید غذا‌های محلی را حتما امتحان کنید. در ادامه با بخشی از بهترین این غذا‌ها آشنا خواهید شد.

 

چکدرمه را امتحان کنید

اگر مهمان مردم مهمان نواز استان گلستان باشید، حتما حداقل یک وعده مهمان چکدرمه بوده‌اید. چکدرمه غذای محلی و محبوب این استان است که ظاهری شبیه به استامبولی دارد. مواد اولیه این غذا گوشت، برنج، پیاز، رب و گوجه فرنگی است. این غذا با ماست محلی می‌تواند طعمی بی نظیر در خاطره شما ثبت کند.

 

هلی آش از غذاهای قدیمی گلستان

هلی آش یکی از آش‌های محلی استان گلستان است که کمی ترش مزه است. علت این طعم وجود گوجه سبز در مواد اولیه آن است. مغازه‌های کوچک آش فروشی را در این استان از دست ندهید.

 

خورش ساک از غذاهای دوست داشتنی گرگان

این خورش را اغلب در شهر گرگان سرو می‌کنند و غذایی ثابت در سفره‌های مهمانی است. اسفناج، نخود، گوشت و سیر اصلی‌ترین مواد سازنده این خورش خوشمزه است. این غذا همراه با زرشک پلو و یا برنج ساده سرو می‌شود و به دلیل اسفناج فراوان، سرشار از آهن است.

 

بورک، غذایی خوشمزه

بورک غذایی شبیه به پیراشکی است که در مناطق ترکمن نشین بیشتر می‌توان آن را دید. این غذا بسیار ساده است و تنها با کمی گوشت، پیاز و سیب زمینی و البته مقداری آرد برای خمیر می‌توانید این غذای ساده و خوشمزه را امتحان کنید.

 

سوغات استان گلستان چیست؟

نوبتی هم باشد نوبت خرید سوغات از دیار زیبای گلستان است. سفرتان را با خرید یادگار‌هایی از این منطقه ثبت کنید و با خاطره‌ای خوش به خانه برگردید.

 

شال و عبای ترکمن

پوشاک ترکمن اغلب از ابریشم، پوست، کتان و پنبه ساخته می‌شود و به دلیل طراحی اصیل و ایرانی و البته رنگ‌های سرخ و زیبا می‌تواند یادگاری نفیس از این استان باشد.

 

شال ترکمن در رنگ‌های متفاوت و قواره‌های مختلف انتخاب دوست داشتنی برای خانم‌ها است. علاوه بر آن زیور آلات دست ساز این منطقه با نقوش و طرح‌های خاص و محلی می‌تواند انتخابی شگفت انگیز باشد.

 

قالی ترکمن، از سوغات های استان گلستان

قالی ترکمن را یکی از نفیس‌ترین قالی‌های دنیا می‌دانند. دلیل این تمایز نقشه‌های منحصر به فرد هر قالی است. گویی که هر قالی که در این منطقه بافته می‌شود شناسنامه‌ای مخصوص به خود را در طرح دارد. اگر به دنبال سوغاتی نفیس و منحصر به فردید قالی ترکمن می‌تواند پاسخ مناسبی برایتان باشد.

 

سوغاتی های خوراکی

اگر می‌خواهید بخشی از سوغات خود را به خرید‌های خوراکی اختصاص دهید باید بدانید که انتخاب کاملا درستی کرده‌اید. حلوای اوماج گرگانی، شیرینی پادرازی و شیرینی سرغربیلی طعم‌های به یادماندنی این استان هستند.

 

این مطلب تنها نشان دهنده بخش کوچکی از زیبایی‌ها در سفر به گلستان است. اگر تجربه به یادماندنی از سفر داشته‌اید ما را شریک خاطرات خود کنید.

 

منابع: همشهری - برترین‌ها

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.