2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
آیا واقعا درمان ایدز کشف شد؟

آیا واقعا درمان ایدز کشف شد؟

محققان برای دومین بار توانسته‌اند فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی را با استفاده از سلول‌های بنیادی در مسیر بهبود قرار دهند.

دوات آنلاین-محققان برای دومین بار توانسته‌اند فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی را با استفاده از سلول‌های بنیادی در مسیر بهبود قرار دهند.

 

یک گروه بین المللی از دانشمندان می‌گویند به سرنخ کلیدی و کاربردی برای مقابله با ویروس مرگبار اچ آی وی دست یافته اند که برای دومین بار، شرایط یک فرد بیمار را ارتقا بخشیده است.

 

این فرد در لندن بستری است وبعد از پیوند مغزاستخوان با استفاده از سلول های بنیادی توانسته در برابر ویروس اچ آی وی مقاومت کند. شرایط این بیمار در 18 ماه گذشته بهبود یافته و هیچ نشانه ای از ویروس اچ آی وی در جریان خون او مشاهده نشده است.پژوهشگران دانشگاه های کمبریج، ملبورن و وستمید که در حال پژوهش درباره این موضوع هستند ، می گویند ابتلای این فرد به ویروس اچ آی وی در سال 2003 مسجل و وی به همین علت در سال 2012 به سرطان غدد لنفاوی نیز مبتلا شد. برای درمان سرطان وی ،مجبور به پیوند مغز استخوان شدند اما طی این کار سلول های بنیادی ژن CCR5 نیز به این فرد تزریق شد که مقاومت بدن او را در برابر اچ آی وی افزایش داد.

 

اگر شرایط این فرد برای چند ماه دیگر نیزثابت و بدون تغییر باقی بماند، می توان امیدوار بود او به شکلی موثر درمان شده است. پیش از این در سال 2007 نیز یک آمریکایی بستری در برلین به شیوه ای مشابه و برای درمان بیماری سرطان خون ، پیوند مغز استخوان دریافت کرد و تا به امروز به زندگی خود ادامه داده است.

 

 به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، باید توجه داشت که این روش درمان زمان بر، بسیار پیچیده و همراه با خطرات عملیاتی است و هنوز نمی توان از موفق بودن آن در صورت اجرا روی تمامی مبتلایان به ویروس اچ آی وی اطمینان داشت.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.