2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
راهنمای کامل سفر به 3 بندر جنوبی عسلویه، کنگان و بندر دیر در استان بوشهر

راهنمای کامل سفر به 3 بندر جنوبی عسلویه، کنگان و بندر دیر در استان بوشهر

سفرمان را نه از بوشهر یا برازجان و نه از تنگستان که شهرهای نام‌آشنای استان بوشهرند، بلکه از عسلویه آغاز می‌کنیم؛ بندری در جنوبی‌ترین نقطه استان که نامش با نفت و گاز گره خورده و دارای فرودگاهی مستقل است.

دوات آنلاین-تقریبا همه کسانی که هم دریای شمال را دیده‌اند و هم دریای جنوب از دو تجربه متفاوت سخن می‌گویند؛ از حال و هوایی دیگرگون که در سفر به شهرهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان تجربه کرده و انتظارش را نداشته‌اند. به باور اغلب این افراد، یکی از مهم‌ترین فرق‌های سفر به جنوب در قیاس با سفر به شهرهای شمالی، علاوه بر طعم و مزه غذاها و پوشش و لهجه مردمان محلی، ساحل و چشم‌انداز متفاوت دریای جنوب است؛ تفاوتی که کمتر قابل وصف و تنها پس از تجربه مستقیم این دو سفر، قابل درک است.

 

انتخاب این مقاصد، علاوه بر این‌که ما را با جلوه‌های دیگری از جغرافیای ایران آشنا می‌کند، با توزیع سفر در کشور، از حجم ترافیک و تخریب‌های محیط‌زیستی در یک منطقه خاص می‌کاهد؛ اتفاقی که شمال کشور در چند سال اخیر با آن مواجه بوده و طبیعتش در معرض تهدید قرار گرفته است. از این رو، پیشنهاد ما یک سفر به استان بوشهر است؛ به شهرهای بندری کمتر شناخته‌شده کنگان، دیر و عسلویه.

 

 سفرمان را نه از بوشهر یا برازجان و نه از تنگستان که شهرهای نام‌آشنای استان بوشهرند، بلکه از عسلویه آغاز می‌کنیم؛ بندری در جنوبی‌ترین نقطه استان که نامش با نفت و گاز گره خورده و دارای فرودگاهی مستقل است.

 

عسلویه اما علی‌رغم این‌که نامش یادآور شرکت‌های نفتی و خوابگاه‌های کارکنان این مجموعه‌هاست، بندری است گردشگرپذیر و دیدنی. با ساحل نایبند به عنوان نخستین پارک ملی دریایی کشور، روستای کلات با طبیعت سبز و نخلستان‌های زیبا و همچنین چشمه‌ای پر آب، روستای کهن بنود با آثار گرانبهای تاریخی شامل آبگیر قدیمی ساسانی، آسیاب‌های آبی، چشمه نهیر سد بندو، روستای ده‌نو با ساحلی شنی و موقعیتی ویژه برای ساخت شهرک‌های سینمایی و مجتمع تفریحی پازارگاد عسلویه. عسلویه دارای تاسیسات اقامتی مطلوبی نیز هست که از میان آنها باید به هتل لوله‌ای آن اشاره کرد.

 

 پس از عسلویه، در حرکت به سمت شمال غرب و پس از طی تقریبا 80 کیلومتر به بندر کنگان می‌رسیم. کنگان که تا پیش از حمله مغول، بخشی از بندر تاریخی سیراف بوده، از یک سو به دریا و از سوی دیگر به رشته‌کوه‌های زاگرس محدود می‌شود و از این‌رو، دارای تنوع زیست محیطی قابل توجهی است.

 

در این بندر، علاوه بر بقایای تاریخی به جا مانده از سیراف قدیم که در بخش مرکزی کنگان قرار دارد، می‌توانید از چند چشمه و رودخانه جاری در این شهر هم دیدن کنید. آنگاه که از کنگان و دیدنی‌هایش دل کندید، وقت رفتن به دیر است؛ یک شهر زیبای بندری دیگر که بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور در آن قرار دارد و از امکانات رفاهی و اقامتی مطلوبی نیز برخوردار است. در بازدید از این شهر، قایق سواری و لنج سواری را از دست ندهید؛ برای این منظور، باید به بندر صیادی معروف این شهر رفته و از مقابل در ورودی این بزرگترین بندر صیادی ایران، سوار لنج و قایق شوید. بندر دیر همچنین سواحل زیبایی دارد که در آنجا می‌توانید خوردن بهترین غذاهای دریایی را تجربه کنید.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.