2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
چگونه از بنفشه آفریقایی در آپارتمان نگهداری کنیم؟

چگونه از بنفشه آفریقایی در آپارتمان نگهداری کنیم؟

ممكن است فكر كنید هر چه گلدان جادارتر باشد رشد گل و ریشه‌ها بهتر است، ولی باید بدانید بنفشه آفریقایی این قانون را نقض می‌كند

دوات آنلاین-عمر زیاد، تنوع رنگ، گلدهی چهار فصل، مناسب رشد در فضاهای بسته آپارتمانی و حتی محل‌های كم نور و تكثیر آسان از ویژگی‌های بنفشه آفریقایی است. تنوع این گل لوكس و زیبا آن‌قدر زیاد است كه تا سال 2013حدود ۱۸ هزار نوع برای آن ثبت شده و همین باعث می‌شود طرفداران بنفشه آفریقایی كم‌كم به كلكسیونرهایی از انواع زیبا و ارزشمند این گیاه تبدیل شوند. در بسیاری از كشورها، بنفشه آفریقایی محبوب‌ترین گیاه آپارتمانی است و به عروس گل‌های آپارتمانی معروف است. محبوبیت زیاد این گل باب واردات آن را به كشور ما گشوده است.

 

 این اسم از كجا آمده؟

برای اولین بار یک نظامی آلمانی به نام «سنت‌پل»  بنفشه آفریقایی را شناسایی كرد، به همین دلیل هم اسم علمی آن را سنت پُلیا گذاشته‌اند. چون ظاهر آن شبیه بنفشه است این اسم برای آن انتخاب شده وگرنه اصلا با گل بنفشه نزدیكی خانوادگی ندارد.

 

 مهم‌ترین دلیل شهرتش چیست؟

متخصصان علوم باغبانی، انواع جدیدی از این گل را تولید كرده‌اند كه قبلا در طبیعت وجود نداشته‌اند؛ با تنوع در رنگ گل‌ها، كم پر و پُرپَر یا خال خالی بودن. با این حال مهم‌ترین دلیل شهرت بنفشه آفریقایی به خاطر توانایی گلدهی آن در تمام طول سال است. گرچه اوج دوران گلدهی آن مربوط به آبان و اردیبهشت است، ولی چون نسبت به طول روز بی‌تفاوت است می‌تواند حتی در زمستان هم گل بدهد.

 

یك نقض قانون

موقع خرید بنفشه آفریقایی شاید كمتر نكته‌ای كه به آن دقت می‌كنید اندازه گلدان باشد. در صورتی که یك فاكتور مهم در نگهداری آن، اندازه گلدان است. ممكن است فكر كنید هر چه گلدان جادارتر باشد رشد گل و ریشه‌ها بهتر است، ولی باید بدانید بنفشه آفریقایی این قانون را نقض می‌كند. وقتی گلدان بزرگ می‌شود در واقع مقدار خاك افزایش پیدا می‌كند. با هردفعه آبیاری، مقدار آبی كه جذب خاك می‌شود بیشتر از نیاز گیاه است. بنفشه آفریقایی نمی‌تواند این مقدار آب را مصرف كند در نتیجه ریشه‌های آن در اثر پرآبی می‌پوسد و از بین می‌رود و گل روز به روز ضعیف تر می‌شود. برگ‌های آن هم شروع به خراب شدن و پلاسیدن می‌كند.

 

اندازه گلدان چقدر باشد؟

اندازه مناسب گلدان برای بنفشه آفریقایی یك‌سوم قطر بوته گل است. مثلا اگر فاصله نوك یك برگ تا نوك برگ دیگری 18سانتی‌متر باشد اندازه دهانه گلدان باید یك سوم این مقدار باشد. هرچه این تناسب رعایت شود نه‌تنها در گلدهی تأخیری ایجاد نمی‌شود، بلكه گلدهی زیباتری دارید. اگر گلدان بزرگ‌تر از حد معمول باشد، گیاه انرژی‌ای را كه باید برای گلدهی صرف كند برای رشد ریشه‌ها به كار می‌گیرد در نتیجه با كاهش گلدهی روبه‌رو می‌شوید.

 

 سفالی یا پلاستیكی؟

حالا برویم سراغ جنس گلدان. هر دوی اینها محاسنی دارند. تمیز كردن گلدان‌های پلاستیكی راحت‌تر است و آب را بیشتر نگه می‌دارند. ظروف سفالی هم اجازه نفوذ هوا به محیط اطراف ریشه را می‌دهند ولی زودتر آب را از دست می‌دهند. هم چنین نمك‌های موجود در آب كه روی دیواره این گلدان‌ها رسوب می‌كند برای ریشه مضر است. به طور كلی گلدان‌های پلاستیكی به سفالی‌ها ترجیح داده می‌شوند، چون بنفشه آفریقایی به سرما حساس است و سفال در فصول سرد سال جذب سرما ا به خودش به گیاه شوك وارد می‌كند.

 

 چه كودهایی برایش خوب است؟

چون خاك آن، خاك سبكی است و گلدانش هم معمولا كوچك است، بنابراین تغذیه آن با كود ضروری است؛ كود رشد برای رشد برگ و ساقه گیاه، كود گلدهی و ریشه‌زایی و كود قلمه برگ. وقتی گیاه كوچك است باید برای رشد آن از كودهای رشد با تركیب مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده كرد. اگر به بسته‌های كود دقت كنید این سه عدد با خط تیره از هم جدا شده‌اند. نیتروژن (عدد اول)، فسفر (عدد دوم)، و پتاس (عدد آخر) است. مثلا ۱۸ ـ ۱۸ ـ ۱۸. در كود رشد عدد اول بزرگ‌تر است، 10ـ 10ـ20. در كود گلدهی و ریشه زایی باید فسفر بیشتر باشد، 20 ـ 40 ـ 10. برای قلمه برگ هم همان كود ریشه دهی استفاده می‌شود تا قلمه زودتر ریشه بزند. به هیچ وجه بیشتر از میزان توصیه شده روی بسته‌های كود، دوز آن را بالاتر نبرید.

 

 یك نكته: وقتی گل تشنه است به آن كود ندهید چون ممكن است ریشه‌های گیاه نتواند آن را جذب كند و آسیب ببیند.

 

 آیا زمان گلدهی به كود نیاز دارد؟

وقتی بنفشه شما در حال گلدهی است میزان كودش را كمتر كنید ولی آن را متوقف نكنید، چون به هر حال این گیاه برای گلدهی در تمام طول سال نیاز به تغذیه كافی دارد.

 

 خاك خوب

اگر چه خاك سبك و استریل باشد گل شانس بیشتری برای رشد دارد. ولی تركیب پرلیت و پیت ماس بهترین خاك برای رشد آن است. نسبت آنها هم بهتر است60 به 40 باشد. این تركیب هم بهداشتی است و هم آب را در خود نگه نمی‌دارد و باعث می‌شود اكسیژن كافی به ریشه گیاه برسد.

 

 چه از همه مهم‌تر است؟

بنفشه آفریقایی عاشق نور است. مهم‌ترین شرط داشتن یك گلدان پرگل و سرحال از آن، نور است. بهترین نور هم آفتاب پنجره جنوبی است، ولی باید به صورت

 

غیر مستقیم و از پشت یك پرده نازك به آن بتابد. در تابستان نور مستقیم آفتاب برگ‌ها را می‌سوزاند پس همیشه آن را با فاصله از پنجره نگه دارید. البته در نور كم رشد می‌كند ولی برای گلدهی نیاز به نور زیاد دارد. اگر نور خانه‌تان كافی نیست می‌توانید از نور مصنوعی استفاده كنید دو عدد مهتابی معمولی (نه باریك یا كم مصرف) را به فاصله 40تا50‌سانتی‌متری گیاه نصب كنید‌. لازم نیست لامپ‌ها به طور مرتب روشن باشند. خوبی نور مصنوعی این است كه برگ‌ها را نمی‌سوزاند. نیاز نوری آن 8 تا 12 ساعت است.

 

 از هر چه بگذریم، سخن آب خوش‌تر است

آبیاری بنفشه آفریقایی با بقیه گل‌ها كمی فرق دارد. برگ‌های این گل نسبت به آب خیلی حساسند و اگر خیس شوند امكان قارچی شدن‌شان بالا می‌رود. پس برای جلوگیری از پوسیدگی بهتر است از طریق یك زیر گلدانی گود به آن آب داد. باید زیرگلدانی را پر از آب كنید و گلدان را روی آن قرار دهید. بعد از یك ربع تا نیم ساعت آب مورد نیاز خود را جذب می‌كند. در آخر، آب اضافی زیر گلدانی را حتما خالی كنید.

 

 البته هر چند وقت یك بار هم از پای گلدان آبیاری كنید تا نمك‌ها در سطح خاك تجمع نكنند. چون آبیاری مداوم از پایین، باعث این اتفاق است. یكی دیگر از روش‌های مرسوم آبیاری برای این گل روش فیتیله‌ای است كه مناسب ایام مسافرت است.

 

 در هفته چند بار آبیاری كنیم؟

این بستگی به عواملی مثل نور، گرما، خاك، جنس و اندازه گلدان و سن گیاه دارد.

بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی موقعی است كه خاك كاملا خشك شده. ریشه بنفشه آفریقایی نسبت به آب زیاد حساس است و زود دچار پوسیدگی می‌گردد پس اگر هنوز خاك خیس است به آن آب ندهید. با لمس‌كردن خاك می‌توانید از خشكی آن مطمئن شوید.

 

 هوای خانه چطور باشد؟

معمولا دمای خانه برای رشد بنفشه آفریقایی مناسب است. فقط تابستان‌ها ممكن است ساعاتی كه در منزل نیستید و كولر خاموش است گل آسیب ببیند و گلدهی آن متوقف شود یا لكه‌های قهوه‌ای روی برگ تشكیل شود. پس مراقب تنظیم دمای آن باشید.

​​​​​​​

 یك گل عیالوار

بنفشه آفریقایی دوست دارد خانواده خود را بزرگ كند به همین دلیل روش‌های مختلفی برای تكثیرآن وجود دارد؛ مثل كاشت بذر، قلمه برگ و تقسیم بوته. ساده‌ترین روش، استفاده از قلمه برگ است. برای این كار در تابستان برگ‌های مناسبش را با چاقوی تیز از انتهای دم برگ برش بزنید.

 

بهتر است قلمه برگ را دریك خاك سبك ریشه‌دار كنید. اگر روی آنها را نایلون بكشید افزایش رطوبت باعث ریشه‌زایی سریع شان می‌شود. قلمه برگ دو تا چهار هفته بعد ریشه‌دار می‌شود.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.