2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
نقد فیلم دیدن این فیلم جرم است ؛انتخاب موضوع هوشمندانه

نقد فیلم دیدن این فیلم جرم است ؛انتخاب موضوع هوشمندانه

«دیدن این فیلم جرم است» اثری ست که در آن مضمون جلوتر از تکنیک است و در چهل سالگی انقلاب اسلامی با مضمونی مواجه می شویم که نقد جدی به ساختار حاکمیت و نهادهای امنیتی دارد

دوات آنلاین-دیدن این فیلم جرم است مهمترین اتفاق سینمای ایران در انتخاب موضوع هوشمندانه است، فیلمی که به لحاظ مضمون و محتوا ناگفته‌هایی را با لحنی جدی اما ساختاری منقلب و آشفته بیان می کند.

 

«دیدن این فیلم جرم است» اثری ست که در آن مضمون جلوتر از تکنیک است و در چهل سالگی انقلاب اسلامی با مضمونی مواجه می شویم که نقد جدی به ساختار حاکمیت و نهادهای امنیتی دارد، آدم های قصه اش در جامعه امروز ما مصداق واقعی دارند و بیانگر این است که مصلحت اندیشی نابخردانه در روزگار ما در بزنگاه‌های حساس، چه آسیب های جدی ممکن است بر پیکره نظام وارد کند و عوام از آن بی خبراند.

 

نخستین ساخته زهتابچیان به لحاظ ساختار سینمایی حرف جدی ندارد و میزانسن های خلاقانه کارگردانی در آن به چشم نمی خورد، اما محکم و استوار مساله ای جدی را مطرح می کند.

 

قهرمان دارد و به دور از شعارزدگی و اسطوره سازی، قهرمان می سازد، حرف می زند و برای نخستین بار در تاریخ، با یک اثر استخواندار و چفت و بست دار سیاسی مواجه می شویم، قهرمانی که از منافع شخصی می گذرد و منافع ملی برای کاراکتر و شخصیت به دغدغه تبدیل می شود.

 

از عقیده و اعتقاد حرف می زند و شخصیت هایی را خلق می کند که برای اعتقاد خود و هدف هایشان از روی تعقل و تفکر گام بر می دارند، «دیدن این فیلم جرم است» سینمایی نیست و کارگردانش ادعای کارگردانی نمی کند، بلکه تلاش اش را می کند تا ناگفته هایی را به تصویر بکشد و تلنگری برای مخاطبش باشد از وخامت ماجرا در حوزه اتفاقات سیاسی این کشور، این که برای نخستین بار با دیالوگ های جدی سیاسی که بیانیه نیست و از کلیشه شدن فرار می کند، یک فرصت مغتنم است.

 

این فیلم را باید به دور از حواشی ایجاد شده پیرامونش در یک بستر آرام، بار دیگر تماشا و رمزگشایی کرد، فیلم دو بازی جذاب دارد، اولی مهدی زمین پرداز که به بازیگری مهم و شناخته شده تبدیل شده و دیگری امیر آقایی که کوتاه و موجز و خلاصه در دو سکانس متفاوت، حرفی برای گفتن دارد و قد علم کرده است.

 

«دیدن این فیلم جرم است» فیلم مهمی به لحاظ مضمون است و التهابات درونی اش در سینمای ایران متفاوت است، استنباط شخصی ام بعد از تماشای فیلم این بود که باید تولد کارگردان هایی از جنس تفکر متفاوت را به فال نیک گرفت و امیدوار شد که کارگردان هایی از جنس محمد حسین مهدویان که دغدغه مندتر به موضواعات سیاسی فکر می کنند، در حال تکثیر هستند و این اتفاق مهمی است.

 

منبع: ایرنا/ سام بهشتی - منتقد سینما

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.