2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
سحر و جادو چه تاثیری در تغییر سرنوشت انسان‌ها دارد؟

سحر و جادو چه تاثیری در تغییر سرنوشت انسان‌ها دارد؟

خرافات جمع واژه عربی خرافه، به معنی اعتقاد غیرمنطقی و ثابت‌ نشده بر تأثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی و به عبارت دیگر، هر نوع پندار عجیب برای عوام است. معمولاً خرافات ریشه در گرایش‌های درونی یا باطنی در زندگی بشر دارد و به مرور تبدیل به خرافه شده است.

دوات آنلاین-خرافات جمع واژه عربی خرافه، به معنی اعتقاد غیرمنطقی و ثابت‌ نشده بر تأثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی و به عبارت دیگر، هر نوع پندار عجیب برای عوام است. معمولاً خرافات ریشه در گرایش‌های درونی یا باطنی در زندگی بشر دارد و به مرور تبدیل به خرافه شده است.

 

در بعضی از روستا‌ها نشانه‌هایی آن قدر واضح از خرافات و دعانویسی می‌بینی به طوری که با تمام وجود درک می‌کنی که این دعانویسی و رسوم جز جدانشدنی زندگی این آدم‌ها شده است. آدم‌هایی که به دلیل جهل، فشار زندگی و مشکلات و دوری از خداوند، گویی راه زندگی خود را گم کرده‌اند و به دنبال رسومی غلط برای ادامه راه زندگی خود رفته‌اند.

 

افرادی که برای باز شدن بخت، پیدا شدن گمشده‌شان، باردار شدن و یا فرار از ترس به دعانویسان مراجعه می‌کنند در واقع افرادی هستند که میان فشار‌های زندگی به دنبال آرام‌بخش می‌گردند و نمی‌توانند آن آرامش‌بخش را پیدا کنند، غافل از آنکه یکی همواره هست که نگاهشان می‌کند و توسل به او راه نجات از اضطراب‌ها و تنش‌های زندگی است.

 

با لباس‌های عجیب و غریب در اتاقی که دور تا دورش را دعا‌ها و اشکال عجیب و غریب گرفته، نشسته و مشغول دعا نوشتن است، به سرعت افراد را پذیرش می‌کند و برای همه آنان دعایی نوشته می‌گوید این دعا را تا چند روز با خود داشته باش.

 

از دید اسلام هر عملی اعم از گفتار، رفتار و اعتقاد، که برخلاف مبانی دینی و عقلی باشد، خرافه است. کسانی که خرافات را با دین مرتبط می‌دانند، یا دین را درست نشناخته‌اند یا مغرضانی هستند که با ایجاد شبهه و شائبه می‌خواهند چهره پاک دین را آلوده سازند.

 

هر چه که هست این جادو‌ها ریشه در عقل و فطرت پاک آدمی ندارند، جادو‌هایی که زندگی افراد را سحر می‌کنند و آن را در زنجیر خرافه حصار می‌کنند.

 

زندگی که یک نعمت خداوندی است و فرد باید از لحظه لحظه آن برای شناخت خداوند و تکامل خود بهره ببرد، به صرف وقت برای باطل کردن یک سحر و یا دعانویسی برای تحقق یک آرزو می‌گذرد، آرزویی که باید به دست خداوند برآورده شود و تنها اوست که می‌تواند سرنوشت انسان‌ها را تعیین کند.

 

خرافات ریشه علمی ندارد

حجت‌ الاسلام سید حسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خرافات و خرافه که هیچ پایه و اساس علمی و عقلی ندارد در همه ادیان و جوامع بشری بوده و وجود داشته است، اما در برخی ادیان و جوامع شدت و ضعف داشته است و جوامع اسلامی هم مستثنی نیستند و خرافه در این جوامع نیز وجود داشته و دارد.

 

وی افزود: به دلیل اینکه خرافه ریشه علمی و عقلی ندارد لذا تأیید آن نیز ممکن نیست.

 

مسئول نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: خرافات اتفاقی و ناگهانی پدیدار می‌شوند و پشتوانه علمی ندارند.

 

سیدی با بیان اینکه عده‌ای با تاثیرپذیری از دیگران دنبال خرافه می‌روند، اظهار کرد: باید آگاه بود که خرافه گرایی ضربه مهلکی به اعتقادات دینی مردم می‌زند.

 

وی ادامه داد: در منابع اسلامی مکرر با خرافه گرایی مبارزه شده و توصیه بزرگان بر رد این موارد بوده است.

 

مسئول نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اسلام همواره بر تفکر، تعقل و استفاده از علم و عقل تاکید می‌کند تا روی آوردن به خرافات.

 

دلایل خرافه و راه‌های مبارزه با آن

سیدی تصریح کرد: ترس، تهدید، عادت‌های غلط، فقر اطلاعات، جهل انسان‌ها، تقلید کورکورانه و وسوسه افراد سود جو از جمله مسائلی است که باعث به وجود آمدن خرافات می‌شود.

 

وی افزود: تفکر، بالا بردن سطح آگاهی مردم، استفاده از علم و عقل و ذکر و دعا از جمله راه‌های مبارزه و مقابله با خرافات است.

 

مسئول نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: با خواندن دعا‌هایی از جمله آیه الکرسی، سوره ناس و علق و مهم‌تر از همه انجام واجبات و ترک محرمات می‌توان دفع خطر و بلا کرد.

 

سیدی ادامه داد: باید توجه داشت که خرافات باعث ضعف اعتقادات شده و اگر انسان‌ها به وظایف شرعی خویش و انجام واجبات و ترک محرمات روی آورند، نیاز نیست به سمت و سوی خرافات بروند.

 

وی اظهار کرد: سحر و جادو وجود دارد و ضرر نیز می‌رساند و قرآن کریم نیز بر وجود سحر و جادو تصریح و توصیه به راه‌هایی برای باطل شدن آن می‌کند.

 

مسئول نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد:، اما تصریح بر این موضوع توسط قرآن، دلیل بر این نیست که وجود هر مشکلی را به سحر و جادو ربط بدهیم چرا که قرآن تصریح می‌فرماید که آنچه بر سر انسان‌ها می‌آید ثمره رفتار و کار‌های خود آنان است.

 

سیدی یادآور شد: در آیات ۱۱ تا ۱۳ سوره مبارکه رعد به صراحت بیان شده که تغییر سرنوشت انسان‌ها به واسطه کار‌های خود آنان است.

 

جادو و سحر نمی‌تواند زندگی آدم‌ها را مطابق امیال و آرزوهایشان تغییر دهد، آنچه که سرنوشت انسان را مشخص می‌کند خواست خداوند است پس حضور خداوند را در زندگی‌ات پر رنگ کن و با تمام وجود خواسته‌هایت را از او بخواه و با سخن گفتن با او و یا خواندن کلامش آرامش را به زندگی‌ات بازگردان.

 

منبع: ایسنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.