2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
8 عادت خطرناک در زمینه زیبایی

8 عادت خطرناک در زمینه زیبایی

برخی از افراد، به دلیل گران‌قیمت بودن پرایمرهای آرایشی، ابتدا مقداری اسپری ضدعرق روی صورت خود می‌پاشند و بعد از خشک شدن آن اقدام به آرایش می‌کنند. انجام دادن این کار حتی برای یک بار می‌تواند باعث بسته شدن کامل روزنه‌های پوستی و ایجاد جوش‌های سرسیاه و همچنین آکنه‌های شدید و مقاوم شود.

دوات آنلاین-همه ما در طول روز کارهایی برای زیبایی پوست و موی خودمان انجام می‌دهیم، اما آیا می‌دانید برخی از این عادت‌ها خطرات جدی برای سلامت شما دارند؟ مثلاً همین رژلبی که بیشتر خانم‌ها به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند، می‌تواند در قسمت‌هایی از لیوان، قاشق یا چنگال آن‌ها پنهان بماند و اثر ناشی از آن پاک نشود. رژلب‌ها حاوی ترکیبات شیمیایی فراوانی مانند سرب هستند و باقی ماندن آن‌ها در قسمت‌هایی از ظروف که به سادگی قابل مشاهده یا قابل شستن نیستند، می‌تواند به مرور زمان سلامت فرد را به خطر بیندازد و با افزایش بار میکروبی موجود در ظرف، باعث ایجاد مشکلات گوارشی یا حتی برخی از انواع عفونت‌های تنفسی در افراد شود. از این‌رو، توصیه می‌شود در صورت تماس مستقیم ظروف با لب‌هایی که رژلب روی آن‌هاست، حتماً این ظرف‌ها با اسکاچ، مایع ظرفشویی و آب داغ کاملاً شسته شوند. با این مقدمه و در ادامه مطلب، با سایر موارد خطرناک در زمینه زیبایی آشنا می‌شوید:

 

1- استفاده از کمربندهای لاغری

برخی افراد برای لاغر شدن موضعی ناحیه پشت کمر، پهلوها، شکم و زیرشکم، اقدام به استفاده مداوم از کمربندهای لاغری می‌کنند. افرادی که عادت به بستن کمربند لاغری مستقیم روی پوست خود دارند، با افزایش تعریق پوستی باعث ایجاد التهاب، قرمزی، خارش و حتی در مواردی کهیرهای مقاوم پوستی می‌شوند. ضمن اینکه استفاده مداوم از کمربندهای لاغری به دلیل فشاری که به ارگان‌های داخلی وارد می‌کند، می‌تواند باعث تضعیف عملکرد این ارگان‌ها شود.

چاره چیست؟ بیشتر از 3 بار در هفته و هر بار حدود 30 تا 45 دقیقه از کمربند لاغری استفاده نکنید. حتماً کمربند لاغری را روی لباس نخی بپوشید.

 

2- برداشتن خال در خانه

خال‌های گوشتی، ضایعات پوستی برجسته‌ای هستند که وجود آن‌ها برای برخی افراد خوشایند نیست. از گذشته‌های دور تاکنون، یکی از روش‌های برداشت خال، بستن نخی محکم روی آن‌ها به منظور خشک شدن و افتادنشان است. این در حالی است که گاهی خال‌ها می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند سرطان پوست باشند و کندن آن‌ها احتمال انتشار سلول‌های سرطانی و وخیم شدن شرایط بیمار را فراهم می‌کند.

چاره چیست؟ اگر خال گوشتی ناخوشایندی دارید، حتماً برای برداشتن آن به پزشک عمومی، متخصص پوست یا جراح عمومی مراجعه کنید.

 

3- استفاده از اسپری‌های ضدعرق به‌عنوان پرایمر آرایشی

پرایمر آرایشی، محصولی است که به عنوان پایه‌ای برای آرایش صورت از آن استفاده می‌شود. زمانی که شما پرایمر را روی پوستتان می‌زنید، سطح پوست کاملاً صاف و آماده آرایش می‌شود. متخصصان پوست آمریکایی به تازگی با مواردی از آسیب‌های پوستی مواجه شده‌اند که در اثر استفاده از اسپرهای ضدعرق به جای پرایمر آرایشی به وجود آمده بودند. برخی از افراد، به دلیل گران‌قیمت بودن پرایمرهای آرایشی، ابتدا مقداری اسپری ضدعرق روی صورت خود می‌پاشند و بعد از خشک شدن آن اقدام به آرایش می‌کنند. انجام دادن این کار حتی برای یک بار می‌تواند باعث بسته شدن کامل روزنه‌های پوستی و ایجاد جوش‌های سرسیاه و همچنین آکنه‌های شدید و مقاوم شود. التهاب پوستی و کهیرهای مقاوم به درمان از دیگر عوارض استفاده از دئودورانت به‌جای پرایمر آرایشی است.

چاره چیست؟ هرگز از محصولاتی که مخصوص پوست صورت نیستند، برای آرایش و زیبایی کمک نگیرید.

 

4- استفاده از چسب‌های کاشت برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه، یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات پوستی برای بسیاری از افراد، مخصوصاً خانم‌ها هستند. به تازگی برخی آرایشگاه‌ها افراد مبتلا به جوش‌های سرسیاه را به استفاده از چسب‌های کاشت (چسب کاشت مژه، ناخن و مو) برای خارج کردن جوش‌های سرسیاه از پوست صورت تشویق می‌کنند. این در حالی است که چنین کاری می‌تواند با کنده شدن لایه‌های رویی پوست و در مواردی پاره شدن مویرگ‌های زیرپوستی، ایجاد کبودی‌های شدید و موضعی، زخم‌های پوستی و تحریک شدید پوست صورت همراه باشد.

چاره چیست؟ بهتر است علاوه بر اجتناب از مصرف چسب‌های کاشت برای برداشتن جوش‌های سرسیاه، با مراجعه به متخصص پوست، لایه‌برداری سبک شیمیایی یا میکرودرم ابریژن انجام دهید. ضمن اینکه لایه‌برداری ملایم و روزانه پوست با صابون‌ها یا ژل‌های اسکراب هم می‌تواند راه ایمنی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه باشد.

 

5- تهیه کردن سرم مژه خانگی

برخی از افراد با تصمیم خود یا به توصیه آرایشگر، برای افزایش حجم و بلندی مژه‌ها اقدام به آماده کردن سرم مژه خانگی با انواع روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی یا گاهی هم شیمیایی می‌کنند. متخصصان پوست معتقدند این کار علاوه بر آسیب‌هایی که برای بُن مژه‌ها و پوست پشت پلک در پی دارد، می‌تواند عفونت‌های چشمی یا زخم قرنیه را هم به دنبال داشته باشد.

چاره چیست؟ به جای تهیه سرم مژه خانگی، از انواع سرم‌های استاندارد موجود در بازار که بدون نسخه در داروخانه به فروش می‌رسند، استفاده کنید. این سرم‌های صنعتی، علاوه بر ترکیباتی که شما می‌شناسید، حاوی ترکیبات ضدمیکروبی و ضدقارچی هم هستند و خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی و چشمی را در شما از بین می‌برند.

 

6- استفاده از کرم‌های درمان هموروئید برای رفع پف زیر چشم

در طول سال‌های اخیر، استفاده از پمادهای مخصوص درمان هموروئید برای کاهش پف و تیرگی دور چشم‌ها بسیار شایع شده است. این در حالی است که این پمادها برای پوست قسمت خاصی از بدن طراحی شده‌اند و ترکیبات موجود در آن‌ها می‌تواند شدیداً باعث تحریک پوست نازک و حساس اطراف چشم‌ها شود. گاهی این تحریک به خارش و قرمزی شدید منجر می‌شود و فرد را بیش از اندازه به دردسر می‌اندازد.

چاره چیست؟ به‌جای استفاده از پمادهای هموروئید، از روشی ارزان و ساده برای رفع تیرگی و پف اطراف چشم‌ها استفاده کنید. در این روش، شما می‌توانید یک شب حلقه‌های خیار خنک را 30 دقیقه روی چشم‌های بسته خود قرار دهید و شبی دیگر یک چای کیسه‌ای سبز و خنک‌شده را روی پلک‌ها بگذارید. حلقه‌های سیب‌زمینی خنک‌شده هم در کاهش پف و تیرگی اطراف چشم‌ها نقش برجسته‌ای دارند.

 

7- استفاده از اسکراب برای لب‌ها

این روزها محصولات مختلفی مانند انواع ژل‌ها و صابون‌های اسکراب برای لایه‌برداری‌های ملایم از پوست صورت در بازار وجود دارند. برخی افراد برای درمان پوسته‌ریزی لب‌های خود نیز از محصولات اسکراب صورت استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند شدیداً باعث خشکی و تحریک لب‌ها شود و ترک خوردن مداوم آن‌ها را در پی داشته باشد.

چاره چیست؟ پوسته‌ریزی لب‌ها یا به دلیل خشکی بیش از حد آن‌ها اتفاق می‌افتد یا به علت حساسیتی که به برخی از محصولات آرایشی لب نشان می‌دهند. در هر دو صورت، شما می‌توانید این پوسته‌ریزی را با انواع بالم لب یا روغن نارگیل درمان کنید.

 

8- وکس کردن گوش

یکی از پیشنهادهایی که این روزها هم آقایان و هم خانم‌ها در آرایشگاه‌ها و از سوی آرایشگر خودشان می‌شنوند، وکس کردن گوش با موم‌های گرم است. وکس کردن گوش، مخصوصاً در آقایان که موهای ضخیم و پری در گوش خود دارند، می‌تواند علاوه بر ایجاد درد و التهاب شدید باعث پاره شدن مویرگ‌های ریز زیرپوستی داخل گوش و حتی در مواردی آسیب رسیدن به بخش‌هایی از گوش داخلی شود. در برخی موارد، آسیب‌های ناشی از وکس کردن گوش روی پرده گوش‌ها نیز گزارش شده است.

چاره چیست؟ موهای زائد گوش‌های خود را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص اصلاح موی گوش و بینی از بین ببرید. ضمن اینکه استفاده از ژیلت‌های کوچکی که این روزها برای اصلاح موی گوش و پشت لب در بازار وجود دارند هم می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

 

منبع: هفته نامه سلامت

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.