2024/05/04
۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
هنگام زلزله چگونه جان خود را حفظ کنیم؟

هنگام زلزله چگونه جان خود را حفظ کنیم؟

این جمله تکراری اما بسیار مهم و حیاتی است: ایران کشوری زلزله‌خیز است. زمین لرزه‌ای که دیشب کرمانشاه را لرزاند اگرچه خوشبختانه به خیر گذشت می‌توانست تبدیل به حادثه‌ای تلخ شود. همین حادثه امکان دارد دیر یا زود در شهری دیگر رخ بدهد. پس حالا که نمی‌دانیم زلزله چه زمانی و کجا به وقوع می‌پیوندد لااقل بدانیم که در برابر آن چه باید بکنیم.

دوات آنلاین-این جمله تکراری اما بسیار مهم و حیاتی است: ایران کشوری زلزله‌خیز است. زمین لرزه‌ای که دیشب کرمانشاه را لرزاند اگرچه خوشبختانه به خیر گذشت می‌توانست تبدیل به حادثه‌ای تلخ شود. همین حادثه امکان دارد دیر یا زود در شهری دیگر رخ بدهد. پس حالا که نمی‌دانیم زلزله چه زمانی و کجا به وقوع می‌پیوندد لااقل بدانیم که در برابر آن چه باید بکنیم.

 

اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، می‌توانید جان خود و بستگانتان را با داشتن آگاهی در مورد پناه گرفتن و انجام عکس العمل سریع و مناسب نجات دهید. بنابراین لازم است که نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

 

از پنجره ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و همچنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید.

 

باید در زیر میز ناهار خوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند پایه های آنها را با دستانتان محکم بگیرید.

 

باید در کنار کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سرخود را با بازوان خود گرفته اید حرکت کنید.

 

از پله ها یا آسانسور استفاده نکنید.

 

اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در کریدور هستید به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم نموده و ضمن اینکه با کف دستهایتان پشت سر خود را گرفته اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.

 

اگر در اداره یا محل کار هستید رعایت نکات زیر در کاهش خسارات کمک کننده است:

 

از پنجره ها و فایلهایی (کمدهایی) که در محل خود محکم نشده اند، دور شوند.

 

از منابع تامین الکتریسیته [ پستهای الکتریکی یا کابلهای فشار قوی ] که احتمال حرکت، تخریب یا سقوط دارند، دور شوند.

 

از منابع خطر و یا محلهای قابل اشتعال دور شوند.

 

نباید به سمت کریدورها یا خروجی‌های اضطراری هجوم ببرند.

 

نباید از پله ها یا آسانسور استفاده کنند.

 

سریعا در مکانهای ایمن ساختمان از جمله چارچوب دربها و یا زیر میزهای کار، پناه بگیرند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.