2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
افسردگی در مردان و زنان چه تفاوت‌هایی دارد؟

افسردگی در مردان و زنان چه تفاوت‌هایی دارد؟

این حالت روانی در اکثر افراد متفاوت است و اگر بخواهیم از جهت دیگر به آن نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که افسردگی در بین زنان و مردان نیز کاملا متفاوت است و ویژگی‌ها و علائم متفاوتی دارد.

دوات آنلاین-افسردگی؛ حالت روحی و روانی است که براثر یک اتفاق ناخوشایند، ناراحتی، عدم وجود هدف و ... در افراد بوجود می‌آید که حتی برخی را تا مرز خودکشی می‌برد.

 

این حالت روانی در اکثر افراد متفاوت است و اگر بخواهیم از جهت دیگر به آن نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که افسردگی در بین زنان و مردان نیز کاملا متفاوت است و ویژگی‌ها و علائم متفاوتی دارد.

 

افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد.

 

افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند. ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشت‌ها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند. افسردگی هم‌چنین ممکن است باعث بی‌خوابی، خواب بیش از حد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.

 

افسردگی یکی از ویژگی‌های برخی از نشانگان روانی از جمله اختلال افسردگی اساسی است. اما ممکن است یک واکنش طبیعی نسبت به رویداد‌های زندگی مانند مرگ اطرافیان، اثرات بیماری‌های بدنی یا عوارض جانبی مصرف بعضی از دارو‌ها و درمان‌های پزشکی باشد، البته تا زمانی که این حالت در یک مدت زمان طولانی باقی نمانده باشد. یک تشخیص راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی، افسردگی به شکل یک عادت که فرد می‌تواند به عنوان بخشی از زندگی خود تجربه کند را متمایز می‌کند.

 

افسردگی در مردان

زمانی افسردگی به عنوان یک بیماری زنانه شناخته می‌شد، این در حالیست که در امریکا بیش از میلیون مرد سالانه دچار افسردگی می‌شوند. متاسفانه این تفکر که افسردگی یک بیماری زنانه است باعث می‌شود مردان به علائم این بیماری توجهی نکنند و به دنبال درمان آن نباشند.

 

علائم افسردگی در مردان مشابه علائم افسردگی در زنان است، اما مردان این علائم را به شکل متفاوتی نشان می‌دهند. رایج‌ترین علائم افسردگی عبارتند از: عدم علاقه یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش معمولی، خستگی زیاد، تغییر در اشتها، اختلال در خواب و بی تفاوتی و مسائل اطراف.

 

افسردگی در زنان بیشتر باعث بروز احساس ناراحتی و کم ارزشی می‌شود. از طرف دیگر افسردگی در مردان باعث می‌شود فرد بیمار منزوی شود یا تحریک پذیر شده و رفتار‌های خشونت آمیز از خود نشان دهد.

 

چرا افسردگی در مردان معمولا تشخیص داده نمی‌شود؟

عدم تشخیص افسردگی در مردان دلایل زیادی دارد. به عنوان مثال مردان معمولا انکار می‌کنند که دارای مشکل هستند چرا که از سنین پایین به آن‌ها تلقین می‌شود موجوداتی قوی هستند. به علاوه تفکر سنتی بر این باور است که احساسات یکی از ویژگی‌های زنانه است، در نتیجه مردان افسرده بیشتر تمایل دارند در مورد علائم جسمی این بیماری صحبت کنند، از جمله احساس خستگی، تا اینکه احساسات و عواطف خود را بیان کنند.

 

آیا افسردگی در مردان بر روی عملکرد جنسی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؟

بله، افسردگی در مردان می‌تواند بر روی میل و عملکرد جنسی فرد تاثیر بگذارد. متاسفانه برخی دارو‌های ضدافسردگی هم دارای تاثیر مشابه هستند و بر روی میل جنسی فرد تاثیر می‌گذارند.

 

مرد‌ها اغلب توانایی هماهنگ سازی مشکلات خود با تمایلات جنسی شان را ندارند و بسیاری از آن‌ها تصور می‌کنند مشکل به وجود آمده مربوط به قوای مردانگی و جنسی آنهاست، در حالیکه مشکل به وجود آمده ناشی از بیماری افسردگی است.

 

علائم قابل مشاهده افسردگی در مردان چیست؟

مرد‌ها معمولا به ندرت علائمی مانند ناراحتی را در خود نشان می‌دهند. افسردگی در مردان باعث می‌شود احساسات خود را پنهان کنند و به جای اینکه ابراز ناراحتی کنند، بیشتر ستیزه جو و تحریک پذیر خواهند بود.

 

بنابه دلایل بیان شده بسیاری از مردان و از جمله پزشک‌ها و متخصصین به خوبی موفق به تشخیص افسردگی نمی‌شوند.

 

اگر افسردگی درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

افسردگی در مردان پیامد‌های ناخوشایندی خواهد داشت. بررسی‌ها نشان داده اند میزان خودکشی در بین مردان افسرده ۳ تا ۴ برابر زنان مبتلا به افسردگی است. گرچه زنان زیادی اقدام به خودکشی می‌کنند، اما مرگ ناشی از خودکشی و خودکشی کامل در مردان بیشتر است. علت این مسئله احتمالا این است که مردان به روش‌های خشن تری خودکشی می‌کنند، به عنوان مثال استفاده از تفنگ یا اور دوز کردن.

 

چرا پذیرش افسردگی در مردان بسیار سخت است؟

درک چگونگی رشد و تربیت مردان در جامعه در تشخیص و درمان افسردگی بسیار کمک می‌کند. افسردگی در مردان معمولا مربوط می‌شود به مشکلات فرهنگی.

 

از مردان انتظار می‌رود موفق باشند، آن‌ها باید به احساسات خود غلبه کنند و آن‌ها را تحت کنترل بگیرند. این انتظارات فرهنگی منجر به بروز برخی علائم افسردگی می‌شوند که البته مردان افسردگی خود را با عصبانیت و خشونت نشان می‌دهند که به گمان خود با ویژگی‌های مردانه بیشتر جور در می‌آیند.

 

آیا خجالت از بیان بیماری با ابتلا به بیماری در ارتباط است؟

بله. تعصب و شرم مشکل را چندین برابر می‌کند. در این شریط مردان به سمت نوشیدن بیش از حد الکل یا مصرف مواد مخدر رو می‌آورند و یا رفتار‌های پرخطر دیگری انجام می‌دهند. به علاوه بسیاری از مردان از صحبت کردن در مورد احساسات خود با دوستان و اقوام اجتناب می‌کنند.

 

آیا مردان سالمند هم دچار افسردگی می‌شوند؟

گرچه افسردگی بخش طبیعی بالا رفتن سن نیست، اما مردان سالمند ممکن است دارای شرایطی باشند، از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان یا سایر عواملی که منجر به استرس و افسردگی می‌شوند. به عنوان مثال فرد در سنین بالا ممکن عزیزان خود را از دست داده باشد و این مسئله منجر به افسردگی می‌شود.

 

به علاوه بازنشستگی برای برخی مردان قابل قبول نیست و بازنشستگی خود عامل بروز افسردگی است.

 

درمان افسردگی مردانه

خبر خوب اینکه افسردگی در ۸۰ درصد مردان و زنان ب. موفقیت قابل درمان است. درمان افسردگی با مصرف دارو‌های ضد افسردگی یا دارو‌های ضد روانپریشی یا ترکیبی از هر دو قابل درمان است. به یاد داشته باشید حمایت‌های خانواده و دوستان نیز به درمان موثر افسردگی کمک زیادی خواهند کرد.

 

۷ تفاوت افسردگی در مردان و زنان

مردان و زنان، افسردگی را به طرق مختلفی تجربه می‌کنند و اگرچه نشانه‌ها و علائم مشترکی میان آن‌ها مشاهده می‌شود، اما درک بهتر از این تفاوت‌ها می‌تواند به افراد افسرده کمک کند.

 

جیل گلدشتاین، مدیر تحقیقات در مرکز سلامت بانوان کانرز در بریگهام و بیمارستان بانوان بوستون می‌گوید: «سال‌هاست که تفاوت‌های میان جنس مخالف را در زمینه‌ی افسردگی می‌دانیم، زیرا برای درک بهتر این بیماری نیاز به این دانش داریم».

 

گلدشتاین می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های مربوط به افسردگی در جنسیت‌های مختلف این است که خطر افسردگی در خانم‌ها دوبرابر آقایان است. بخشی از این موضوع به دلایل بیولوژیکی نظیر هورمون‌ها و ژن‌هایی برمی‌گردد که در هنگام توسعه‌ی نواحی مغز در جنین مرد و زن شکل می‌گیرند.

 

این تغییرات بیولولژیکی در حین توسعه‌ی جنین، زمینه‌ی لازم برای آسیب‌پذیری افراد به اختلالات روحی نظیر افسردگی را فراهم می‌کند.

 

همچنین، خانم‌ها بیشتر به احساساتشان وابسته هستند و در هنگام افسردگی، راحت‌تر می‌توان آن‌ها را توصیف نمود. امکان دارد که مرد‌ها علائم افسردگی در خودشان را تشخیص ندهند، یا ناراحتی‌شان را انکار کرده و پنهان نمایند که در این صورت به اختلالشان به صورت سرسری نگاه شده و امکان دارد که شدیدتر شود.

 

در این‌جا، هفت طریقی که امکان دارد افسردگی به شکل متفاوت در مردان و زنان بروز کند را بیان کرده‌ایم.

 

خانم‌ها در حین افسردگی علاقه‌ بیشتری به تفکرات منفی دارند

تکرار چندین‌باره‌ی احساسات منفی که از آن تحت عنوان تفکر منفی یاد شده، در هنگام افسردگی برای خانم‌ها با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. این رفتار می‌تواند شامل صحبت‌های منفی با خود، گریه‌کردن بدون هیچ دلیل خاص یا سرزنش‌کردن خود شود.

 

تفکر منفی هیچ کمکی به افراد نمی‌کند و درواقع، حالشان را بدتر می‌کند. مردان بر خلاف خانم‌ها سعی می‌کنند در حین افسردگی، سرشان را به چیز دیگری گرم کنند که می‌تواند تحمل موقعیت را برایشان راحت‌تر کند.

 

مردان افسرده تمایل بیشتری به مصرف الکل و سایر مواد پیدا می‌کنند

امکان دارد که مردان برای غلبه بر افسردگی به سراغ مصرف سنگین نوشیدنی‌های الکلی یا مواد مخدر غیرقانونی روی بیاورند، که این موضوع به صورت ویژه در پسران نوجوان مشاهده می‌شود. البته خانم‌ها هم در صورت افزایش میزان عصبیت و افسردگی، به مصرف مواد روی می‌آورند.

 

همچنین امکان دارد مردان افسرده، غمشان را به اشکال دیگری نظیر تماشای تلویزیون، ورزش‌کردن یا کار زیاد و حتی رفتار‌های ریسکی نظیر قمار، دود، آمیزش جنسی غیرایمن و رانندگی خطرناک پنهان نمایند. همچنین افسردگی به شکل خشم و کج‌خلقی نیز در مردان و پسران نوجوان مشاهده می‌شود.

 

امکان دارد بانوان به شیوه‌ متفاوتی به رخداد‌های استرس‌زای زندگی پاسخ دهند

معمولاً بانوان در قبال رخداد‌های استرس‌زا، تمایل بیشتری به افسردگی دارند. برخی از اسناد نشان می‌دهند که بانوان نسبت به موقعیت‌های استرس‌زا نظیر مرگ‌ومیر در خانواده، روابط مشکل‌دار یا ازدست‌دادن شغل، به گونه‌ای متفاوت از مردان پاسخ داده و به مدت طولانی‌تری حس استرس را در وجودشان نگه می‌دارند.

 

دلیل این امر می‌تواند به اندرکنش هورمون‌های استرس، تولیدمثل دوباره‌ی هورمون‌های بانوان و انتقال‌دهنده‌های عصبی تنظیم روحیه برگردد.

 

تشخیص علائم افسردگی در مردان می‌تواند برای دیگران مشکل‌تر باشد

اگرچه ضربات افسردگی بر بانوان بیشتر بوده و آن‌ها به دلیل خلقتشان آسیب‌پذیرتر هستند، اما به این بیماری در مردان توجه کمتری می‌شود.

 

امکان دارد متخصصین حرفه‌ای سلامت و حتی اعضای خانواده نیز نتوانند علائم افسردگی در مردان را تشخیص دهند که گاهی اوقات به همین دلیل، خیلی دیر به بیماری توجه شده و امکان شدت‌گرفتن آن وجود دارد.

 

امکان وقوع همزمان افسردگی و اختلال خوراک در خانم‌ها بیش از مردان است

افسردگی و اختلالات خوراکی نظیر بی‌اشت‌هایی یا پرخوری معمولاً دست در دست یکدیگر ظاهر می‌شوند. همچنین افسردگی در خانم‌ها معمولاً به صورت همزمان با اختلالات عصبی نظیر اختلال ترس یا وسواس رخ می‌دهد.

 

امکان دارد که مردان و زنان واکنش متفاوتی را نسبت به دارو‌های ضدافسردگی داشته باشند

معمولاً بانوان در قبال رخداد‌های استرس‌زا، تمایل بیشتری به افسردگی دارند. برخی از اسناد نشان می‌دهند که بانوان نسبت به موقعیت‌های استرس‌زا نظیر مرگ‌ومیر در خانواده، روابط مشکل‌دار یا ازدست‌دادن شغل، به گونه‌ای متفاوت از مردان پاسخ داده و به مدت طولانی‌تری حس استرس را در وجودشان نگه می‌دارند.

 

دلیل این امر می‌تواند به اندرکنش هورمون‌های استرس، تولیدمثل دوباره‌ی هورمون‌های بانوان و انتقال‌دهنده‌های عصبی تنظیم روحیه برگردد.

 

مردان تمایل بیشتری به خودکشی دارند

از آن‌جایی که امکان تشخیص یا درمان دیروقت افسردگی در مردان بیشتر است، ممکن است وضعیت ذهنی‌شان به جایی برسد که حس خودویرانگری به آن‌ها دست دهد. همچنین احتمال خودکشی موفقیت‌آمیز مردان افسرده نسبت به زنان بیشتر است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.