2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آیا مشاوره‌ پیش از ازدواج اجباری است
چرا باید به مشاوره پیش از ازدواج رفت

آیا مشاوره‌ پیش از ازدواج اجباری است

با توجه به افزایش میزان طلاق، متارکه و روابط نابسامان عاطفی، یکی از ضرورت‌های اساسی در عصر حاضر مشاوره پیش از ازدواج است.

دوات آنلاین- مشاوره پیش از ازدواج از نظر قانونی اجباری نیست اما اگر می خواهید مطمئن شوید همسر مناسبی انتخاب کرده اید این کار خیلی می تواند به شما کمک کند. حتی اگر در انتخاب همسر خود مطمئن هستید باز هم شماوره پیش ا زازدواج کمک میکند تا همدیگر را بهتر و بیشتر بشناسید و زندگی مشترک خوبی را شروع کنید.

 

مازیار جلوه روانشناس و مشاور خانواده اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان طلاق، متارکه و روابط نابسامان عاطفی، یکی از ضرورت‌های اساسی در عصر حاضر مشاوره پیش از ازدواج است.

 

وی با بیان اینکه در این نوع مشاوره، طرفین یعنی دختر و پسر مورد ارزیابی بالینی و روانشناختی قرار می‌گیرند، افزود: زوجین در مشاوره پیش از ازدواج از لحاظ سلامت روانی بررسی می‌شوند و معمولا این بررسی با انجام مصاحبه توسط مشاور یا روانشناس و همچنین با اجرای آزمون‌های روانشناسی صورت می‌گیرد.

 

جلوه ادامه داد: انجام مشاوره پیش از ازدواج علاوه بر سنجش سلامت روانی،  موجب شفافیت تفاوت‌ها و شباهت‌های زوجین می شود.

 

وی با بیان اینکه اگر تفاوت‌ها دیده نشوند، منجر به ایجاد اختلاف و مشکلات فراوان در طول زندگی زناشویی خواهند شد، عنوان کرد: ممکن است این  سوال مطرح شود که منظور از تفاوت‌ها چیست؟

 

این روانشناس با بیان اینکه زوجین اغلب در زمینه‌های فرهنگی، عقیدتی، فکری و غیره با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: البته افراد می‌توانند با انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج،  نحوه سازگاری و حل تفاوت‌ها را نیز بیاموزند.

 

وی با بیان اینکه چنانچه هر کدام از طرفین از نظر روحی و روانی نیازمند مداخله بالینی باشند، توصیه می شود که قبل از ازدواج به روان درمانی بپردازند، افزود: به عنوان مثال هر گونه علائمی که دال بر افسردگی، وسواس، اضطراب، پرخاشگری، اعتیاد و غیره در زوجین باشد، در زمان مشاوره مشخص می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

ازدواج با این مردان برای زنان سم است

رایج‌ترین اشتباه‌ها درباره معیار انتخاب همسر

چه زمانی باید نامزدی را به هم زد

8 اصل طلایی برای داشتن ازدواج موفق

 

جلوه ادامه داد: اهمیت مشاوره قبل از ازدواج به قدری بالاست که روانشناسان طرحواره درمانگر( طرحواره درمانگران) به بررسی طرحواره‌ها و باورهای ناخودآگاه افراد نیز می‌پردازند.

 

وی با بیان اینکه طرحواره‌ها باورهای عمیقی هستند که از زمان کودکی در ذهن ما شکل می‌گیرند و به واسطه آن‌ها خود، دیگران و دنیا را درک می‌کنیم، تشریح کرد: با کمی تأمل و مطالعه می‌توانیم نقش برجسته عوامل ذکر شده در مشاوره پیش از ازدواج و به دنبال آن تعیین کیفیت زندگی متاهلی را درک کنیم.

 

این روانشناس در نهایت افزود: هدف نهایی مشاوره پیش از ازدواج، این نیست که مراجعان در انتظار پاسخ مثبت و یا منفی مشاور باشند، چرا که نقش روانشناس در این جایگاه تنها کمک به ایجاد یک بینش عمیق تر نسبت به رابطه است و او می‌خواهد راه را برای اتخاذ مهم ترین تصمیم زندگی هموار و شفاف کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.